Bielsko-Biała Kultura i rozrywka

12. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni – o malarstwie w kapitalizmie

Siły rynku i ich wpływ na twórczość malarską – to główny temat 12. Wystawy Kuratorskiej Bielskiej Jesieni, którą można oglądać obecnie w Galerii Bielskiej BWA. Wernisaż odbył się w piątkowy wieczór, 8 listopada.

Wystawa nosi tytuł „Don’t hate the player – hate the game” i jest zwycięskim scenariuszem wystawy w tegorocznym konkursie Bielskiej Jesieni dla kuratorów, organizowanym co dwa lata na przemian z konkursem dla artystów. Autorami projektu są kuratorzy Jan Owczarek i Piotr Policht.

Wystawa podzielona jest na siedem rozdziałów, do których przypisane są poszczególne grupy obrazów. – W rozdziałach tych przyglądamy się sposobom artystycznego funkcjonowania w niesprzyjającym środowisku kapitalizmu. Jak malarki i malarze próbują grać w rynkową grę, żeby nie stać się jedynie pionkami? Jakie alternatywne formy relacji z odbiorcami i mecenaskami proponują? Jak używają dziedzictwa dawnych mistrzów i możliwości nowych technologii? Czy próbują czasem ukąsić rękę, która ich karmi? Obraz był, jest i będzie również towarem. Dobry obraz poznać można po tym, że zawsze jest jeszcze czymś więcej – komentują kuratorzy.

– Projekt ten jest naturalną kontynuacją dyskusji, która toczyła się podczas ostatniej edycji konkursu Bielska Jesień dla artystek i artystów – podkreśla przewodnicząca konkursowego jury Ada Piekarska. – Debata ta zahaczała o idee współzawodnictwa czy rywalizacji o uwagę mediów, prywatnych galerii i osób kolekcjonujących sztukę. Obecna wystawa jest naturalnym rozwinięciem tej debaty i bierze pod lupę uwikłanie malarstwa w logikę rynkową. Kuratorzy robią to w sposób głęboko analizujący, ale jednocześnie lekki i unikający moralizatorstwa.

Jedną z biorących udział w wystawie artystek jest pochodząca z Białorusi, a mieszkająca od trzech lat w Polsce Veronika Ivashkevich. – Bardzo się ucieszyłam, kiedy dostałam zaproszenie na tę wystawę, ponieważ znam Janka i Piotra i szanuję ich sposób patrzenia na sztukę. Jest dla mnie cenne, kiedy mogę zaufać kuratorom i być pewna ich podejścia do umieszczenia moich obrazów w kontekście projektu – opowiada Veronika Ivashkevich. – W mojej praktyce wykorzystuję różnorodne media, mam niezliczone inspiracje: od klasycznej martwej natury, zabytkowych ubrań vintage, po wnętrze niepozornego hotelu i przypadkowe zdjęcia z Internetu. Jedna z prac prezentowanych na wystawie, pod tytułem „Fruits” („Owoce”), przedstawia szklane stół i krzesła z początku lat dwutysięcznych, i jest wykonana w technice pasteli i pudrowej, delikatnej kolorystyce, nawiązujących do XVIII wieku i ówczesnej estetyki. Ten odkrywczy kontrast między fetyszystycznym połyskiem a melancholijnymi i tajemniczymi podtekstami nadaje obiektom rolę środków wyrazu i zadaje pytanie, w jaki sposób traktujemy przedmioty poprzez sztukę.

Innym artystą uczestniczącym w wystawie jest Tymek Borowski. Na wystawie prezentowane są trzy obrazy jego autorstwa, ukazujące abstrakcyjną grafikę z równie bezprzedmiotowymi napisami, ułożonymi z losowo wybranych liter. – Obrazy te nawiązują do estetyki memów internetowych, z typowym podziałem dla memu, czyli że tekst jest umieszczony na górze i na dole – opowiada Tymek Borowski. – Mamy tu obraz abstrakcyjny opatrzony podpisem, który nic nie wyjaśnia, bo jest to ciąg liter wystukanych przypadkowo na klawiaturze. Dla mnie to swego rodzaju pejzaż internetu, który – choć pozbawiony treści – służy temu, byśmy go konsumowali, przy okazji wchłaniając reklamy. Moje obrazy odzwierciedlają internet, udając, że mają jakiś sens, choć tak naprawdę go nie mają.

W wystawie uczestniczą: Zuzanna Bartoszek, Tymek Borowski, Patrycja Cichosz, Jagoda Czarnowska, Veronika Ivashkevich, Wiktoria Kieniksman, Józef Kluza, Marian Kopf, Tomasz Kręcicki, Norman Leto, Ant Łakomsk, Cyryl Polaczek, Mariola Przyjemska, Łukasz Radziszewski, Agata Słowak, Paweł Susid i Michał Żytniak.

Wystawa trwa do 5 stycznia.

Od prawej: dyrektor Galerii Bielskiej BWA Agata Smalcerz, kuratorzy Jan Owczarek i Piotr Policht oraz autor projektu scenografii i identyfikacji wizualnej wystawy Kuba Maria Mazurkiewicz

Kuratorzy Piotr Policht (z lewej) i Jan Owczarek

Przewodnicząca konkursowego jury Ada Piekarska

Część biorących udział w wystawie artystów

google_news