Porady i inspiracje Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Jak zatrudnić pracownika ze Wschodu?

W Polsce, według oficjalnych danych, pracuje obecnie około 800 tysięcy Ukraińców. Pracują oni w bardzo różnych sektorach. Są to zarówno pracownicy niewykwalifikowani, jak i specjaliści w swoich branżach. Wielu polskich pracodawców, zainteresowanych zatrudnianiem obcokrajowców zza wschodniej granicy nie wie jednak, jak to robić. Rozwiązaniem wydaje się wynajem pracowników.

  1. Trudna ścieżka
  2. Jak pozyskiwać pracowników?
  3. Leasing pracowniczy jako alternatywny sposób pozyskiwania pracowników.
Trudna ścieżka

Procedury legalizacji pracy i pobytu cudzoziemców w Polsce nie należą do najprostszych i jest to w pewnością jeden z powodów, dla których część Ukraińców nie decyduje się na pracę w Polsce, jak również część pracodawców, która byłaby zainteresowana takimi pracownikami, ostatecznie nie formułuje takich ofert pracy. Jest to sytuacja o tyle dziwna, że Ukraińcy chcą w Polsce pracować, polscy przedsiębiorcy są natomiast z nich bardzo zadowoleni, a krajowa gospodarka wyraźnie na tym zyskuje. Według NBP w latach 2013-2017 imigracja podniosła efektywną podaż pracy o 5%, a tym samym przyczyniła się do podniesienia PKB o 0,6% w skali roku. Niestety te optymistyczne dane mogą niedługo przestać być aktualne, ponieważ o 2020 roku Niemcy również otwierają swoje granice dla pracowników ze Wschodu. Ułatwienia mają dotyczyć przede wszystkim wykwalifikowanych pracowników, natomiast atrakcyjność niemieckiego rynku pracy, uproszczone procedury legalizacji pracy i stałego pobytu, wyższe pensje mogą przyczynić się do wyraźnego odpływu pracowników z Polski na zachód Europy.

Jak pozyskiwać pracowników?

Niezależnie od tego, czy firma potrzebuje wykwalifikowanych w swoich dziedzinach specjalistów, czy też pracowników o wykształceniu podstawowym, musi znaleźć sposób, w jaki zachęci ich w do pracy. Jednym z ostatnich – nie do końca chyba udanych – takich projektów była kampania promocyjna sieci sklepów Biedronka, skierowana właśnie do ukraińskich pracowników. Właściciel sieci dyskontów, jak wiadomo, od dłuższego czasu boryka się z problemem braków kadrowych, szczególnie w przypadku obsługi sklepowej. W kampanii skierowanej do zagranicznych pracowników podkreślane były: terminowa wypłata, pomoc w pozyskaniu karty stałego pobytu, premie świąteczne i te związane z polecaniem do pracy innych pracowników, a także możliwość awansu. Problem polegał na tym, że okazało się, że na stronach pracodawcy ofert dla Ukraińców brakuje, a najchętniej zatrudnia się tutaj osoby mówiące biegle w języku polskim. Mimo kampanii okazało się, że pracodawca właściwie nie jest przygotowany do przyjęcia pracowników, nie ma opracowanego planu ich zatrudnienia i nie do końca precyzyjnie określa swoje potrzeby. To niestety casus także wielu polskich firm, które mówią o tym, że chciałyby zatrudnić ukraińskich pracowników, ale właściwie nie wiedzą, jak się do tego zabrać.

Leasing pracowniczy jako alternatywny sposób pozyskiwania pracowników

Wynajem pracowników to coraz bardziej popularna forma zawierania współpracy z ukraińskimi pracownikami. Tyle tylko, że firma nie podpisuje umowy z nimi, ale z agencją pracy specjalizującą się w pozyskiwaniu pracowników ze Wschodu. Jest to rozwiązanie, które dla wielu pracodawców może okazać się idealnym sposobem na rozwiązanie ich problemów. Przykład wynajmu grupy spawaczy (https://wynajempracownikow.pl/spawacz-ukraina/) pokazuje, że to firma zewnętrzna bierze na siebie poszukiwania odpowiednich pracowników, sprawdzenie ich kompetencji, “dostarczenie” ich pracodawcy docelowemu, a często także i codzienny transport pracowników i ich zakwaterowanie. W ramach leasingu pracowniczego pracodawca podpisuje umowę z agencją pracy, jest więc zwolniony ze wszystkich obowiązków wynikających z zatrudniania pracowników z zagranicy, te bowiem scedowane zostają na agencję.

google_news