Niedawno rozstrzygnięty został przetarg i wybrano wykonawców robót budowlanych, inwestycji związanej z rewitalizacją linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów i Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców powiatu cieszyńskiego i turystów odwiedzających Beskid Śląski.
Ogólnie rzecz biorąc, inwestycja dotyczy rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych z Bronowa przez Bienowiec, Chybie Mnich, Skoczów, Goleszów, Ustroń do Wisły Głębiec oraz rewitalizacji i modernizacji linii nr 190 z Goleszowa do Cieszyna. Prace mają rozpocząć się w marcu 2020 roku.
Przetarg był podzielony na trzy części. Część A, czyli odcinek Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce, ma wykonać spółka z Warszawy. Część B, czyli odcinek Goleszów – Cieszyn to zadanie dla konsorcjum firm z Tychów i Warszawy. Część C obejmującą budowę Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Skoczowie wykona spółka z Krakowa. Co więcej, LCS umożliwi sterowaniem stacjami, mijankami oraz okolicznymi przejazdami w Pierśćcu, Skoczowie, Goleszowie, Ustroniu, Ustroniu Polanie i w Wiśle Uzdrowisku.
Przypomnijmy, że z braku kasy zagrożona była szczególnie odbudowa odcinka z Goleszowa do Cieszyna. W połowie lutego przetarg nie został rozstrzygnięty, ponieważ oferty wykonawców znacznie przewyższały zaplanowany budżet. W czerwcu całkowicie unieważniono postępowanie na pierwszą część projektu, bez której realizacja pozostałych dwóch nie miałaby większego sensu. W ramach ograniczenia kosztów był pomysł zrezygnowania z modernizacji odcinka Cieszyn – Goleszów.
Na szczęście udało się pozyskać dodatkowe pieniądze z unijnego dofinansowania inwestycji z 273,5 mln zł do 324,7 mln zł. Do tego doszły 42 mln zł obiecane z budżetu centralnego oraz kolejne 55 mln z kasy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Najnowsza wiadomość jest taka, że PKP PLK SA złożyły w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego zaktualizowany wniosek o dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowych z Bronowa do Wisły Głębce oraz z Goleszowa do Cieszyna. Wnioskowanie o dofinansowanie to 367 mln zł, a wartość netto projektu wynosi 432 mln zł. Ocena formalna tego wniosku jest pozytywna. Dzięki zwiększeniu budżetu ta kolejowa inwestycja, bodaj największa od lat w naszym regionie, ma szanse dojść do skutku. Kolejnym krokiem będzie podpisanie umów z wykonawcami wyłonionymi w przetargu, a następnie wiosną przyszłego roku rozpoczęcie robót.
W ramach inwestycji przewidziane są modernizacja wszystkich wymienionych szlaków kolejowych w naszym regionie, przebudowa stacji oraz przystanków kolejowych (m.in. podwyższenie i poszerzenie peronów), ponowna elektryfikacja szlaku kolejowego Goleszów – Cieszyn, budowa nowych przystanków kolejowych w Cieszynie (koło Uniwersytetu Śląskiego, zamiast Mnisztwa), w Skoczowie (koło przejazdu z ulicą Górecką), Ustroniu (przy stacji paliw w dzielnicy Brzegi) oraz w Wiśle (Jawornik zamiast Obłaźca), a do tego nowe prędkości: na odcinku Cieszyn – Skoczów między 70 a 100 km na godz., między Bronowem a Skoczowem pomiędzy 90 a 110 km na godz., a między Goleszowem a Wisłą Głębce od 50 do 90 km na godz.
Organizator przewozów (Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego) przewiduje na początek uruchomienie na szlaku Goleszów – Cieszyn 12 (lub więcej) pociągów dziennie (6 par) relacji Cieszyn – Katowice, albo kursujących do Goleszowa i tam skomunikowanych z połączeniami do i z Wisły Głębiec oraz Katowic. Na linii Wisła Głębce – Katowice po modernizacji na początek przewiduje się 7-8 par pociągów w dni robocze (obecnie jest 6 par) oraz 10 par weekendy (teraz 8).
Szlak nr 190 ma być przebudowany w 2023 r. kosztem 150 mln.
Zarasta chwastami,były pracownik który dbał o ten szlak nie żyje.
Warto tam jest 7 przystanków.
Po co pchać sie przez Hulanke jak mozna lepiej szynobustem do dworca
A wiadomo Panie Tomaszu dlaczego dopiero za 3 lata? Za ten czas może już nie być co odbudowywać 🙁 Tory i trakcja wiadomo, że tylko do całkowitej wymiany, ale obawiam się o obiekty inżynieryjne, które w tej chwili już są w katastrofalnym stanie. A linia na odcinku Bielsko-Biała Główna – Jasienica k/Bielska ma bardzo atrakcyjny przebieg do stworzenia linii podmiejskiej (ten temat już często był omawiany), a mianowicie :przystanek Bielsko Biała Zachód jest w pobliżu Centrum Handlowego Sarni Stok, oraz Fiata, przystanek Bielsko-Biała Górne jest w pobliżu Starostwa Powiatowego, następnie linia przechodzi przez wiecznie zakorkowane Stare Bielsko, północną część osiedli… Czytaj więcej »
No a kiedy remont linii z Bielska do Skoczowa ?
Ja nawet kilka razy w miesiącu jadę do Katowic. Bilet z Cieszyna i z powrotem kosztuje 18zł w komfortowych warunkach. Studenci za bilet płacą 6,8 zł i do tego super alternatywa do drogiego i niewygodnego busa
Trzeba jeszcze znaleźć głupiego kto będzie to finansował.
No już znależli,przeczytaj dokładnie.
Chyba sami se będą tym jeździć przecież tym praktycznie oprócz powietrza nie jeździ
Nie bój żaby,wyremontują toi pasażerów i pociągów przybędzie,bo teraz podróż na tym odcinku trwa za długo,ze względu na ograniczenie prędkości do 30km/h.
Pasażerowie są
Jasne że są w samochodach