Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec

Kolej na… kolej!

Fot. Poglądowe/ Krzysztof Marciniuk

Niedawno rozstrzygnięty został przetarg i wybrano wykonawców robót budowlanych, inwestycji związanej z rewitalizacją linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów i Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców powiatu cieszyńskiego i turystów odwiedzających Beskid Śląski.

Ogólnie rzecz biorąc, inwestycja dotyczy rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych z Bronowa przez Bienowiec, Chybie Mnich, Skoczów, Goleszów, Ustroń do Wisły Głębiec oraz rewitalizacji i modernizacji linii nr 190 z Goleszowa do Cieszyna. Prace mają rozpocząć się w marcu 2020 roku.

Przetarg był podzielony na trzy części. Część A, czyli odcinek Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce, ma wykonać spółka z Warszawy. Część B, czyli odcinek Goleszów – Cieszyn to zadanie dla konsorcjum firm z Tychów i Warszawy. Część C obejmującą budowę Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Skoczowie wykona spółka z Krakowa. Co więcej, LCS umożliwi sterowaniem stacjami, mijankami oraz okolicznymi przejazdami w Pierśćcu, Skoczowie, Goleszowie, Ustroniu, Ustroniu Polanie i w Wiśle Uzdrowisku.

Przypomnijmy, że z braku kasy zagrożona była szczególnie odbudowa odcinka z Goleszowa do Cieszyna. W połowie lutego przetarg nie został rozstrzygnięty, ponieważ oferty wykonawców znacznie przewyższały zaplanowany budżet. W czerwcu całkowicie unieważniono postępowanie na pierwszą część projektu, bez której realizacja pozostałych dwóch nie miałaby większego sensu. W ramach ograniczenia kosztów był pomysł zrezygnowania z modernizacji odcinka Cieszyn – Goleszów.

Na szczęście udało się pozyskać dodatkowe pieniądze z unijnego dofinansowania inwestycji z 273,5 mln zł do 324,7 mln zł. Do tego doszły 42 mln zł obiecane z budżetu centralnego oraz kolejne 55 mln z kasy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Najnowsza wiadomość jest taka, że PKP PLK SA złożyły w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego zaktualizowany wniosek o dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowych z Bronowa do Wisły Głębce oraz z Goleszowa do Cieszyna. Wnioskowanie o dofinansowanie to 367 mln zł, a wartość netto projektu wynosi 432 mln zł. Ocena formalna tego wniosku jest pozytywna. Dzięki zwiększeniu budżetu ta kolejowa inwestycja, bodaj największa od lat w naszym regionie, ma szanse dojść do skutku. Kolejnym krokiem będzie podpisanie umów z wykonawcami wyłonionymi w przetargu, a następnie wiosną przyszłego roku rozpoczęcie robót.

W ramach inwestycji przewidziane są modernizacja wszystkich wymienionych szlaków kolejowych w naszym regionie, przebudowa stacji oraz przystanków kolejowych (m.in. podwyższenie i poszerzenie peronów), ponowna elektryfikacja szlaku kolejowego Goleszów – Cieszyn, budowa nowych przystanków kolejowych w Cieszynie (koło Uniwersytetu Śląskiego, zamiast Mnisztwa), w Skoczowie (koło przejazdu z ulicą Górecką), Ustroniu (przy stacji paliw w dzielnicy Brzegi) oraz w Wiśle (Jawornik zamiast Obłaźca), a do tego nowe prędkości: na odcinku Cieszyn – Skoczów między 70 a 100 km na godz., między Bronowem a Skoczowem pomiędzy 90 a 110 km na godz., a między Goleszowem a Wisłą Głębce od 50 do 90 km na godz.

Organizator przewozów (Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego) przewiduje na początek uruchomienie na szlaku Goleszów – Cieszyn 12 (lub więcej) pociągów dziennie (6 par) relacji Cieszyn – Katowice, albo kursujących do Goleszowa i tam skomunikowanych z połączeniami do i z Wisły Głębiec oraz Katowic. Na linii Wisła Głębce – Katowice po modernizacji na początek przewiduje się 7-8 par pociągów w dni robocze (obecnie jest 6 par) oraz 10 par weekendy (teraz 8).

google_news
10 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Tomasz.info
Tomasz.info
4 lat temu

Szlak nr 190 ma być przebudowany w 2023 r. kosztem 150 mln.
Zarasta chwastami,były pracownik który dbał o ten szlak nie żyje.
Warto tam jest 7 przystanków.
Po co pchać sie przez Hulanke jak mozna lepiej szynobustem do dworca

Pasażer
Pasażer
4 lat temu
Reply to  Tomasz.info

A wiadomo Panie Tomaszu dlaczego dopiero za 3 lata? Za ten czas może już nie być co odbudowywać 🙁 Tory i trakcja wiadomo, że tylko do całkowitej wymiany, ale obawiam się o obiekty inżynieryjne, które w tej chwili już są w katastrofalnym stanie. A linia na odcinku Bielsko-Biała Główna – Jasienica k/Bielska ma bardzo atrakcyjny przebieg do stworzenia linii podmiejskiej (ten temat już często był omawiany), a mianowicie :przystanek Bielsko Biała Zachód jest w pobliżu Centrum Handlowego Sarni Stok, oraz Fiata, przystanek Bielsko-Biała Górne jest w pobliżu Starostwa Powiatowego, następnie linia przechodzi przez wiecznie zakorkowane Stare Bielsko, północną część osiedli… Czytaj więcej »

Łukasz
Łukasz
4 lat temu

No a kiedy remont linii z Bielska do Skoczowa ?

marco
marco
4 lat temu

Ja nawet kilka razy w miesiącu jadę do Katowic. Bilet z Cieszyna i z powrotem kosztuje 18zł w komfortowych warunkach. Studenci za bilet płacą 6,8 zł i do tego super alternatywa do drogiego i niewygodnego busa

z boku
z boku
4 lat temu

Trzeba jeszcze znaleźć głupiego kto będzie to finansował.

E_mil
E_mil
4 lat temu
Reply to  z boku

No już znależli,przeczytaj dokładnie.

Jacek
Jacek
4 lat temu

Chyba sami se będą tym jeździć przecież tym praktycznie oprócz powietrza nie jeździ

E_mil
E_mil
4 lat temu
Reply to  Jacek

Nie bój żaby,wyremontują toi pasażerów i pociągów przybędzie,bo teraz podróż na tym odcinku trwa za długo,ze względu na ograniczenie prędkości do 30km/h.

ef
ef
4 lat temu
Reply to  Jacek

Pasażerowie są

Jacek
Jacek
4 lat temu
Reply to  ef

Jasne że są w samochodach