Organizowanie drzewom przeprowadzek i sadzenie tysięcy nowych, używanie samochodów elektrycznych, rezygnacja z plastiku, ponowne wykorzystanie wszelkich materiałów i odpadów budowlanych, prowadzenie „zielonych wytwórni” z nastawieniem na gospodarkę obiegu zamkniętego oraz zaangażowanie w działania proekologiczne pracowników wszystkich szczebli. Eurovia Polska SA udowadnia, że nawet wielka firma budująca infrastrukturę drogową może być przykładem do naśladowania w kwestii ochrony środowiska.
Ekologiczne procesy produkcji
Dbałość o środowisko naturalne to jeden z priorytetów spółki Eurovia Polska SA. – Realizujemy własną, wielowymiarową i drobiazgową strategię środowiskową dla Grupy Eurovia Polska. Jest ona zgodna ze standardami całej międzynarodowej Grupy VINCI, a także spełnia i stara się wyprzedzać międzynarodowe normy w zakresie ochrony środowiska. Chcemy być bowiem liderem nie tylko pod względem budowy infrastruktury drogowej, ale też wyróżniać się na polu wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku – wskazuje Magdalena Jaskółka, specjalista ds. ochrony środowiska z Działu BHP i Ochrony Środowiska firmy Eurovia.
– Cała nasza firma dąży do tego, aby o 40 procent zredukować ślad węglowy. Ochrona środowiska to jeden z filarów naszej pracy. Nasze zakłady inwestują w ekologiczne procesy produkcji, a budowa dróg jest planowana tak, by zminimalizować oddziaływanie na środowisko – stwierdza Sebastian Stawiarz, odpowiadający za zakończoną sukcesem gigantyczną modernizację ulic Żywieckiej i Krakowskiej w Bielsku-Białej. Jak dodaje, przykłady oszczędzających środowisko przedsięwzięć można wymieniać bez liku również w tej inwestycji. Na przykład zastosowano taką technologię robót, by o 70 procent ograniczyć ilość koniecznej do wywiezienia ziemi. Dzięki temu nie trzeba było korzystać z ciężkiego transportu, co samo w sobie przyczyniło się do minimalizacji korków czy emisji spalin.
Nie inaczej jest przy trwającej przebudowie ulicy Cieszyńskiej w Bielsku-Białej. Tu na przykład – jak mówi dyrektor kontraktu Witold Miśtak – starą kostkę granitową przewieziono ledwie parę kilometrów dalej i posłużyła do wyłożenia nawierzchni pod bielskim Rynkiem. Jeśli inwestor wyraża na to zgodę, to resztę materiału z rozbiórki starej drogi kruszy się na miejscu i ponownie wykorzystuje. Identycznie rzecz się ma z ponownym wykorzystaniem krawężników i płyt chodnikowych.
Prace nad przebudową ulicy Cieszyńskiej pod tym względem chwali inwestor. Jak mówi dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej Wojciech Waluś, inwestycja spełnia najwyższe normy związane z ochroną środowiska. Wylicza między innymi takie kwestie, jak separatory, które nie pozwalają, by zanieczyszczenia przedostawały się do wód, chroniącą przed hałasem tzw. cichą nawierzchnię oraz ekrany akustyczne. Zadbano i o to, by rejon przebudowanej drogi szybko mógł się zazielenić.
Instalacje przyjazne środowisku
Strategia środowiskowa spółki Eurovia Polska to przykład kompleksowego podejścia do ochrony środowiska w tak wymagających dziedzinach, jak budownictwo drogowe i kolejowe, produkcja kruszyw i recykling materiałów budowlanych. – Strategia stanowi fundament naszej działalności na rzecz środowiska i zaangażowani są w nią pracownicy wszystkich szczebli – od pracowników budowlanych po członków zarządu – mówi Andrzej Gruszka, dyrektor Oddziału Kraków Eurovia Polska SA.
Strategia środowiskowa opiera się na trzech filarach: zarządzaniu środowiskowym, zrównoważonym rozwoju oraz działaniach na rzecz bioróżnorodności. – Podstawą jest działanie w pełni zgodne ze wszelkimi normami prawnymi. Śledzimy zmiany w kwestii ochrony środowiska oraz trendy, po czym niezwłocznie je implementujemy. Nasz Dział BHP i Ochrony Środowiska działa bardzo prężnie i służy wsparciem w kwestiach ekologii dla każdej jednostki w każdej linii biznesowej. Systematycznie prowadzimy szkolenia i nawet te dotyczące BHP obejmują już elementy środowiskowe. Uświadamiamy pracowników wszystkich działów i cieszymy się, że wiele proekologicznych zachowań weszło już im w krew – przybliża przedstawicielka „ekogrupy”.
Ważną rolę w zarządzaniu środowiskowym pełni monitoring oddziaływania firmy na środowisko oraz identyfikacja ryzyka środowiskowego i zapobieganie incydentom. Eurovia, nawet gdy nie wymagają tego przepisy, wykonuje drobiazgowe pomiary – szczególnie w sferze produkcyjnej i wydobywczej. – Wszystkie nasze zakłady przechodzą coroczne audyty. Gdy wyszczególniają one jakieś punkty ryzyka, to wraz z kierownikami zakładów i szefami produkcji podejmujemy odpowiednie działania, na ogół inwestycyjne. W praktyce efektem jest na przykład montaż coraz to nowocześniejszych filtrów, które nie tylko zmniejszają emisję szkodliwych substancji do powietrza, ale też zmniejszają możliwe uciążliwości odorowe. Stosujemy także osłony na przenośniki taśmowe, ograniczające emisję niezorganizowaną z materiału transportowanego z zasobników do produkcji. Te ostatnie aspekty to szczególnie ukłon w stronę sąsiadów naszych zakładów, z którymi zawsze staramy się rozmawiać i dbać o ich komfort. Doskonałym tego przykładem jest funkcjonowanie Wytwórni Mieszanek Mineralno-Asfaltowych w Międzyrzeczu Górnym, gdzie wprowadzamy nasze najnowsze rozwiązania – zwraca uwagę Magdalena Jaskółka. – Tego rodzaju inwestycje kosztują nas kilkaset tysięcy złotych rocznie, ale dzięki nim nasze instalacje są coraz przyjaźniejsze otoczeniu. Dzisiaj z dziewięciu naszych wytwórni mas bitumicznych, osiem posiada moduł recyklingu destruktu, wspierając tym samym rozwój gospodarki obiegu zamkniętego w branży budowlanej – dodaje.
Drugie życie drzew
Eurovia łączy inicjatywy lokalne ochroną siedlisk i gatunków. Z reguły każda budowa wymaga wycinki drzew, ale Eurovia ogranicza ją do minimum, a przy tym realizuje nowe nasadzenia. Co więcej, jeśli to możliwe, to kierownicy poszczególnych budów wychodzą z inicjatywą, by drzew nie wycinać i nie przeznaczać na biomasę, tylko zorganizować im… przeprowadzkę! – Wiekowe drzewa to prawdziwy skarb środowiska, dlatego staramy się im dać drugie życie w nowym miejscu. Nigdy nie wybieramy drogi na skróty – deklaruje specjalista ds. ochrony środowiska firmy Eurovia.
Kolejnym wartym naśladowania przykładem jest wykorzystywanie jak największej ilości materiałów wydobytych i rozbiórkowych w ramach tej samej realizacji jako budulec, aby ograniczyć ilości powstających odpadów. Niedawno Sektor Bielsko firmy Eurovia, budując nasyp, wykorzystał jedynie masy ziemne, będące pozostałością z innej realizacji. Mowa tu o budowie infrastruktury drogowej nowego osiedla z rządowego programu w Katowicach.
Warto zwrócić uwagę na program „Zielona Wytwórnia”. W ciągu ostatnich dwóch lat jego funkcjonowania zasadzono 1,2 tysiąca drzew cennych gatunków. Taka też piękna zielona bariera ma powstać wokół wytwórni w Międzyrzeczu Górnym. Już zakończono pierwszy etap i trwają przygotowania do kolejnego.
W ramach filaru skupiającego się na zrównoważonym rozwoju, Eurovia podejmuje przedsięwzięcia z zakresu innowacyjności i zarządzania zasobami. Ponadto systematycznie i na wszystkich polach redukuje ślad węglowy, a przy tym nie zapomina o dialogu ze społecznością. – Kładziemy nacisk na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i dekarbonizację naszej floty. Dlatego m.in. zwiększamy udział pojazdów hybrydowych i elektrycznych, co rozpoczęliśmy od samochodów osobowych. Teraz testujemy nowe rozwiązania w sferze samochodów ciężarowych. Dysponujemy siecią własnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki temu, korzystając tylko z naszych stacji, nasi pracownicy mogą poruszać się „elektrykami” po południowej Polsce – opowiada specjalista ds. ochrony środowiska. – We wszystkich naszych biurach plastikowe butelki z wodą zamieniliśmy m.in. na przepływowe oczyszczacze wody. Szacujemy, że dzięki temu zabiegowi udało się nam ograniczyć zużycie plastiku w biurach o około 70 procent. Z wieloma podobnymi inicjatywami wychodzą sami pracownicy wszystkich szczebli. A – biorąc pod uwagę skalę naszej działalności – nawet drobna zmiana proekologiczna przynosi duży pozytywny efekt – dodaje. Spółka jest otwarta także na ekowspółpracę ze swoimi sąsiadami. Jednym z takich przykładów jest miód, który pszczoły-rezydentki wyprodukowały na terenie wytwórni Eurovia.