Ubiegasz się o nowe stanowisko pracy i zastanawiasz się, jak napisać CV? Na co trzeba zwrócić uwagę przy projektowaniu swojego Curriculum Vitae? Jakie niezbędne informacje należy zawrzeć w życiorysie? Jak wyróżnić się z tłumu kandydatów i sprawić, by rekruter zadzwonił właśnie do Ciebie? Poniżej poznaj kilka wskazówek, jak stworzyć CV, by wywrzeć dobre wrażenie na specjalistach z działu personalnego.
Podsumowanie zawodowe
Rzeczowy opis Twojej osoby w CV pozwala rekruterowi już na wstępie wyrobić sobie pierwsze wrażenie i dzięki temu możesz zapunktować w ciągu pierwszych kilku sekund. Podsumowanie zawodowe zawiera krótką informację na temat najważniejszych dotychczasowych stanowisk kandydata. Można zamieścić w nim także swoje atuty, czy konkretne certyfikaty bądź stopnie naukowe. Często wymienia się także szczególne umiejętności w obszarze języków obcych lub specjalistycznych programów, by dodatkowo je podkreślić w swoim profilu.
Tylko najważniejsze informacje
Informacje zawarte w CV są uporządkowane antychronologicznie oraz według ich rangi. Oznacza to, że aktualne stanowisko znajduje się na pierwszej pozycji. Manager HR czyta zatem najważniejsze informacje jako pierwsze i nie zaczyna poznawania kandydata od jego szkoły podstawowej czy zdanej przed wieloma laty matury. Zajęcia dodatkowe, działalność charytatywna czy specjalne szkolenia są umieszczane w dalszej części życiorysu tak, aby nie odwracały uwagi od tych naprawdę ważnych informacji. Drugim istotnym aspektem jest to, że kandydat nie musi koniecznie podawać wszystkich szczegółów na temat swojej osoby. Na przykład, o szkole podstawowej nie należy w ogóle pisać, czy też nie ma konieczności opisywania z detalami swoich pierwszych praktyk zawodowych.
Miej odwagę sięgnąć po kolory
Rekruter przegląda jedno podanie o pracę średnio 1-2 minuty, więc ten przysłowiowy pierwszy rzut oka odgrywa tu dużą rolę. Aby wyróżnić się z tłumu w tak krótkim czasie, CV musi najpierw wizualnie przykuć wzrok specjalisty ds. rekrutacji. Należy tu zatem pobawić się nieco kolorami. Niektórych to być może przeraża. Kolorowe CV? Wyzywające kolory jak np. gryząco czerwony czy jaskrawy żółty? Nie, to nie o te tonacje tu chodzi. Zaleca się spokojne, proste kolory, które mimo to nie są nudne. Jeśli odważysz się na nieco więcej i dodasz trochę koloru na górę i dół dokumentu, na przykład jasnoszary, wówczas Twoje podanie o pracę z większym prawdopodobieństwem przyciągnie uwagę menadżera HR. Czasem trudno nam sobie wyobrazić, jak nasze CV wyglądać będzie po zmianie kolorów, dlatego warto wypróbować różne szablony CV i wybrać ten najlepszy dla siebie. Oczywiście kolorystykę należy dopasować do zamieszczanego zdjęcia tak, aby to ze sobą dobrze harmonizowało.
Profesjonalne zdjęcie w CV
Aby uzyskać dobre, profesjonalne zdjęcie do CV, warto zainwestować trochę więcej czasu. Należy pamiętać, że zdjęcie do podania o pracę nie jest zdjęciem paszportowym. Możesz na nim się przyjaźnie uśmiechać i, w zależności od firmy, wyglądać nieco bardziej na luzie. Kolory Twojego stroju także powinny być w spokojnej i stonowanej kolorystyce. Tło zdjęcia nie musi już być nudne w kolorze białym lub szarym, ale można dać się sfotografować na innym jasnym, nieco rozmytym tle, jak np. na tle okna. Aby zdjęcie nie wyszło jednak zbyt ciemne warto zlecić to profesjonalnemu fotografowi, który zapewni również odpowiednie oświetlenie. Ta inwestycja się opłaci.
Zastosuj symbole
Ze względu na bardzo krótki czas, jaki specjaliści HR mają na przeglądanie podań o pracę, bardzo praktyczne okazuje się stosowanie znaków graficznych w CV, zwanych tez ikonkami. Dodatkowe informacje, takie jak znajomość języków obcych, czy programów technicznych, można przedstawić w postaci graficznej i nadać całości bardzo ładny wygląd. Ma to ten plus, że rekruterzy mogą na pierwszy rzut oka zobaczyć samoocenę wiedzy kandydata, a tym samym wyrobić sobie swoje zdanie o nim.
W trakcie tworzenia CV nie należy zapominać oczywiście o podstawach i sprawdzić je należycie. Nawet idealnie przygotowane pod względem wizualnym CV poniesie klęskę, jeśli pojawią się w nim błędy ortograficzne, gramatyczne, czy też informacje niezgodne z prawdą.
Materiał partnerski
Dzisiaj są takie czasy że to rekruter ma przyciągnąć potencjalnego pracownika.