Planujesz rozpocząć swoją działalność w Internecie? Jesteś więc we właściwym miejscu! Początkujący przedsiębiorcy muszą zdawać sobie sprawę, że e-handel to coś więcej niż tylko odpowiednia platforma. Jeśli ten temat brzmi dla Ciebie ciekawie, sprawdź poniższe wskazówki o tym, jak stworzyć skuteczny sklep internetowy.
Wybierz produkt i grupę odbiorców
Jaki produkt chcesz sprzedawać? Do jakiej grupy chcesz go kierować? Kto jest Twoim idealnym klientem? Te pytania są nieodłączną częścią biznesu e-commerce i pomogą stworzyć idealny plan działania, który pozwoli lepiej spojrzeć na konkretne cele i sposoby ich osiągnięcia. Określenie produktu i niszy wpłynie również na metody komunikacji i znajdowania nowych klientów, a co za tym idzie skutecznej promocji, gdy dojdzie już do uruchomienia platformy.
Znajdź odpowiednie rozwiązanie e-commerce
Stworzenie witryny internetowej to jedna z najważniejszych części skutecznego sklepu online. Poza nazwą, należy jeszcze wybrać oprogramowanie e-commerce, na którym wdrożony zostanie sklep. Większość platform handlu elektronicznego umożliwia nie tylko tworzenie i uruchamianie platformy, ale też dostosowywanie projektu, zarządzanie zapasami czy analizowanie zamówień. Wybierz takie rozwiązanie, które będzie w pełni odpowiadać strategii biznesu i które pozwoli Ci dostosować sklep tak, jak tego potrzebujesz. Pamiętaj, by uwzględnić długofalowe oczekiwania wobec narzędzia, a w nich rozwój sklepu oraz rozbudowę platformy, dodawanie form płatności czy poszerzanie możliwości sklepu o dodatkowe funkcje.
Zadbaj o oryginalny projekt sklepu
Wizualna część projektu jest równie ważna, co platforma. Nie chodzi tylko o ogólny wygląd i wrażenia wizualne, ale również o to, jak czuje się klient i jakie doświadczenie zyskuje podczas przeglądania sklepu. Pierwsze wrażenie i sposób działania witryny działa korzystnie na ufność kupujących i ich pozytywne odczucia. Każdy sklep internetowy powinien mieć też wygląd tożsamy z wizerunkiem marki, w końcu odzwierciedla on to, w jaki sposób podchodzisz do swoich produktów. Ważnym aspektem projektowania stron jest również bezpieczeństwo, zwłaszcza w przypadku stron e-commerce, kiedy klient udostępnia swoje informacje podczas przeprowadzania transakcji online. Zapewnij bezpieczeństwo danych klientów i zaimplementuj odpowiednie zabezpieczenia na stronie.
Zaprezentuj swoje produkty
Technicznie, dodawanie produktów na platformę e-commerce jest łatwe i nie należy do trudnych elementów w trakcie procesu sprzedaży. Najbardziej skomplikowane jest jednak ustalenie, jak zaprezentować swoje produkty tak, by były zachęcające dla klientów.
Opis produktu
Czy każdy produkt ma szczegółowy opis czy tylko listę kluczowych funkcji? Każdy klient jest inny, dlatego warto podać parametry, materiały wykonania i wymiary. W końcu pełną transparentność informacji buduje nie tylko dobry opis, ale i zaufanie.
Jakościowe zdjęcia
Nie wszystkie zdjęcia są sobie równe – dobre zdjęcie zapewnia dokładne przedstawienie kupowanego produktu. Jeśli chcesz uniknąć zwrotów, bo produkt wygląda inaczej niż na zdjęciach, to warto poświęcić temu uwagę. Dla każdego towaru powinny być dodane trzy rodzaje zdjęć: w całości, ale pod różnymi kątami, z bliska oraz „w użyciu”. Nie porzucaj idei robienia jakościowych zdjęć, bo często brak dobrych zdjęć to po prostu brak zakupu.
Promuj swój nowy biznes
Kiedy wszystko jest już zaplanowane i skonfigurowane, nadszedł czas, żeby świat dowiedział się o Twoim sklepie, by klienci mogli znaleźć produkty i oczywiście je kupić. Istnieje wiele sposobów na promowanie marki, dlatego nie wahaj się korzystać z wielu kanałów i próbowania różnych taktyk w swojej strategii marketingowej. Poniżej przedstawiamy kilka ogólnych wskazówek, po więcej konkretnych sposobów odsyłamy do artykułu na SmartBuzz.
Załóż bloga
Pisz artykuły, które powiązane są z tematyką sklepu. Daj odwiedzającym coś, co dostarczy im prawdziwe rozwiązania i wskazówki. Dzięki temu budujesz swój wizerunek, a ludzie będą chcieli kupować Twoje produkty.
Prowadź kampanie reklamowe online
Spraw, by sklep stał się zauważalny. Reklamuj go w mediach społecznościowych, w Google czy też banerach na popularnych stronach internetowych. Promocja firmy to obszerny temat, a opcji wyboru i targetowania jest mnóstwo.
Wysyłaj wiadomości e-mail
Poszerzaj swoją bazę klientów poprzez newslettery. Wystarczy zaoferowanie w nich rabatu urodzinowego, kodu promocyjnego na kolejne zakupy lub przypomnienie o porzuconym koszyku. To działa!
Pamiętaj o urządzeniach mobilnych
Na sam koniec (co wcale nie oznacza, że to najmniej istotna kwestia) dodamy, że urządzenia mobilne generują większość ruchu w Internecie. Dzisiejszy rynek e-handlu to właśnie tablety i smartphony, dlatego absolutnie nie można zapominać ich w procesie tworzenia skutecznego i funkcjonalnego sklepu internetowego. Rzeczy, o których należy pamiętać jest sporo, jednak warto! Odrobina czasu i testowania różnych strategii z pewnością doprowadzą do udanego biznesu e-commerce. Powodzenia!