Kolejna metoda oszustów ujrzała światło dzienne. Tym razem Poczta Polska poinformowała o możliwych próbach oszustw internetowych. Są one związane z obsługą celną przesyłek ze sklepów spoza Unii Europejskiej.
Oszuści uaktywnili się, kiedy Unia Europejska wprowadziła tzw. pakiet VAT dla e-commerce. Internetowi naciągacze zaczęli rozsyłać fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku. Taka wiadomość może być także wysłana jako SMS z linkiem do zainfekowanej strony.
– Po kliknięciu w załącznik albo link, komputer może zostać zarażony wirusem, który pozwoli przestępcom wykraść dane – informuje Justyna Siwek, rzecznik prasowy spółki Poczta Polska. Do komputera dostanie się tzw. koń trojańskim, pozwalający przejąć przestępcom kontrolę nad naszym systemem. Użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. – Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nie prosi o dane bankowe – podkreśla rzeczniczka. Wszystkie sytuacje związane z fałszywymi e-mailami i SMS-ami trzeba zgłosić na adres [email protected].
Tutaj wyjaśnienie, że na mocy nowych unijnych przepisów, od 1 lipca Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się przedstawicielem pośrednim. Pocztowcy mogą teraz dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji.