Droga wojewódzka 941 od obwodnicy Ustronia do drogi wojewódzkiej 942 została oficjalnie otwarta.
– To inwestycja na lata. Cieszę się, że udało się zmodernizować kluczowych 5 km drogi w centrum Wisły, za łączną kwotę prawie 100 mln zł, z czego ponad 64 mln zł to środki z budżetu państwa, między innymi Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. To ważne ze względów gospodarczych i turystycznych. Stawiamy na funkcjonalność i bezpieczeństwo. W kolejnych latach planowane są kolejne inwestycje w subregionie południowym, który jest dla województwa śląskiego niezwykle istotny – podkreślał marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski, który wziął udział w oficjalnej uroczystości. Obecni byli również wicemarszałek Wojciech Kałuża, a także burmistrz Wisły Tomasz Bujok, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego Jan Kawulok, poseł Grzegorz Gaża i dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniew Tabor.
Przypomnijmy, że umowę na roboty budowlane podpisano trzy lata temu, w grudniu 2018 roku. Ich koszt zamknął się w 98,15 mln zł, z czego współfinansowanie z RFIL wyniosło 20 mln zł, a ze środków budżetu państwa – dotacja celowa 13,45 mln zł i subwencja ogólna 30,68 mln zł. Łącznie dofinansowanie wyniosło 64,13 mln zł. – Procesy inwestycyjne w subregionie południowym są zaawansowane, dzięki czemu dojazd do Wisły jest dziś bardzo dobry, a gdy zakończy się modernizacja połączenia kolejowego, będzie bardziej komfortowy. Stawiamy na inwestycje w infrastrukturę i turystykę, jesteśmy na etapie programowania nowych środków pochodzących z Unii Europejskiej i chcemy, żeby subregion południowy rozwijał się jeszcze szybciej – mówił wicemarszałek Wojciech Kałuża.
Przebudowa DW 941 rozpoczęła się wiosną 2019 roku. Na odcinku od końca istniejącej obwodnicy Ustronia do ronda na skrzyżowaniu z DW 942, czyli na długości 5,1 km, droga została rozebrana i zbudowana od nowa. W ramach prac rozbudowano jezdnię główną, zbudowano chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, przebudowano także zjazdy. Prowadzono roboty na mostach, zbudowano rondo, przebudowano przejazdy kolejowe, kanalizację deszczową, wodociągową i sieć gazową. Powstało nowe oświetlenie uliczne i sygnalizacja świetlna.
– Ta inwestycja była niezwykle potrzebna, bo ta droga była w fatalnym stanie. Jej modernizacja przypominała operację na żywym organizmie i dziś ta główna tętnica miasta jest gotowa i może służyć mieszkańcom i turystom – tłumaczył burmistrz Wisły, Tomasz Bujok.
Samorządowcy zaznaczają, że w przypadku modernizacji DW 941 nie można mówić o remoncie drogi, tylko o nowej drodze, co wynika z zakresu prac i zastosowanej technologii. Na długości ponad 5,1 km cała istniejąca konstrukcja DW 941 została rozebrana. Powstała nowa, według najnowszych dostępnych na świecie technologii. – Inwestycja wiązała się ze sporymi utrudnieniami. Ruch odbywał się wahadłowo. W miarę postępu robót organizacja ruchu była zmieniana. Na czas ważnych wydarzeń kulturalnych i sportowych wykonawca likwidował utrudnienia w postaci ruchu wahadłowego – mówił Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w województwie śląskim są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. koszt życia drogi. To sprawia, że przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW wynosi aż 50 lat. W tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.
– Wszyscy zgodnie podkreślają, że w tej kadencji samorządu Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego jest bliżej mieszkańców subregionu południowego. To efekt udanej współpracy na każdym szczeblu, stawiamy sobie ambitne cele i chcemy, żeby te newralgiczne, wojewódzkie drogi były modernizowane w najwyższym standardzie – mówił przewodniczący Sejmiku Województwa, Jan Kawulok.
zapore wodną w Wilkowicach ponoć tez budowano wg. najnowszych, dostępnych w świecie technologii i co wyszło ? że po kilku latach rozbierają wg. starych, sprawdzonych technologii