– Za to rozwiązanie zjazdu ktoś powinien iść siedzieć – taka opinia na temat pewnego rozwiązania drogowego w Skoczowie padła w nerwach z ust mieszkańca tego miasta.
Ocena dosyć drastyczna, ale jej ostrość dyktowana była kłopotami z bezpieczną zmianą kierunku jazdy w godzinach szczytu. O który zjazd chodzi? Skręt w lewo z wiślanki do miasta, w ul. Wiślańską, obok stacji paliw Krab. Korzystają z niego kierowcy, chcący dostać się do południowej części Skoczowa. Można taką daleko idącą ocenę wystawić, gdy – aby zjechać, trzeba przebić się przez przeciwległy pas, a ocenę bezpieczeństwa tego przejazdu bardzo utrudniają barierki, oddzielające jezdnie. Przez nie trudno zobaczyć, czy coś jedzie z naprzeciwka, tym bardziej że pojazdy potrafią tam naprawdę pędzić. Nie była to zresztą opinia odosobniona. Wielu kierowców, znających specyfikę tego zjazdu z wiślanki narzeka na taki właśnie dyskomfort, często wręcz, kierując się bezpieczeństwem, jadąc na skrzyżowanie z ul. Bielską i ze światłami.
Do niedawna sytuacja w tamtym miejscu była jeszcze trudniejsza, gdyż można było włączać się w lewo z miasta, czyli jadąc od ul. Wiślańskiej w kierunku Katowic. Tego manewru już zakazano, ale niewiele to poprawiło.
Co wynika z danych policyjnych na temat tego miejsca? Według aplikacji „Historia zdarzeń drogowych od 2014 roku doszło tam do 11 zdarzeń. Dużo to czy mało? Dużo, jeśli przyjąć założenie, że każde jedno zdarzenie drogowe to o jedno za dużo. W sześciu z nich uczestnicy odnieśli ciężkie rany. Rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie st. asp. Krzysztof Pawlik wyjaśnia okoliczności dwóch ostatnich wypadków: w 2018 i 2021 roku:
– W przypadku zdarzenia z 2018 roku doszło do zderzenia bocznego pojazdów. Uczestniczyli w nim kierujący renaultem 52-letni obywatel Niemiec oraz poszkodowany w zdarzeniu 87-letni kierowca forda. Postępowanie zostało zakończone przez prokuraturę umorzeniem z powodu braku danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa. Z kolei zdarzenie z lutego 2021 to czołowe zderzenie pojazdów vw polo oraz seata, a przyczyną zdarzenia było nieustapienie pierwszeństwa przejazdu. Poszkodowana w zdarzeniu 49-letnia kobieta kierująca vw była jednocześnie sprawcą zdarzenia, które zakończono postępowaniem mandatowym – precyzuje Pawlik.
W skoczowskim Miejskim Zarządzie Dróg dowiadujemy się, że według docierających do tego urzędu skarg był problem rzeczywiście i duża liczba wypadków, dokąd istniała możliwość włączania się lewoskrętem do wiślanki w tamtym miejscu. Od kiedy ją zlikwidowano, MZD o takich trudnościach nic nie wie.
Co ciekawe, trudności jaka pozostała, czyli zjazdu z DK 81 na wysokości Kraba świadomy jest zarządca tej drogi.
– Sprawa jest znana i monitorowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Częściowo, w 2017 r. usunięto już jedno z zagrożeń, poprzez zlikwidowanie punktu kolizyjnego znajdującego się na przecięciu potoków ruchu z lewoskrętu z ul. Wiślanej na pas w kierunku Katowic oraz jezdni w kierunku Wisły – przekazuje nam Marek Prusak, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Katowicach.
„Dyrekcja” wie również o utrudniających ocenę sytuacji i zjazd barierkach i ekranach dźwiękochłonnych. Nie tylko wie, ale zamierzone są też rozwiązania tego utrudnienia.
– Kolejne działania poprawiające bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu zaplanowano do realizacji w 2023 r. Zadanie pn. „Poprawa brd na DK81 w m. Skoczów w woj. śląskim”, polegające na budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK81 z drogą dojazdową do ul. Wiślańskiej, ujęte zostało w Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024, w ramach Planu Redukcji Liczby i Skutków Zdarzeń Drogowych. Aktualnie trwają prace nad uzgodnieniem Programu Inwestycji. Realizacja tego zadania będzie możliwa po podpisaniu Programu Inwestycji w Ministerstwie Infrastruktury – dodaje Prusak.
Kolejna sygnalizacja świetlna zapewne spowolniłaby jazdę w kierunku Wisły, ale oczywistym jest bezpieczeństwo jako priorytet. „Dyrekcja” udogodnienia dla omawianego problemu upatruje też w estakadzie, która ma powstać 2 km dalej, nad obecnym skrzyżowaniem z ul. Bielską w Skoczowie, obok dworca autobusowego.
– Na poprawę bezpieczeństwa i dostępności Skoczowa do DK81 wpłynie również projektowany węzeł drogowy, który ma powstać w miejsce istniejącego skrzyżowania z DW z sygnalizacją świetlną. Umowę na zaprojektowanie węzła drogowego typ karo, w którym droga krajowa przebiega nad drogą wojewódzką i płytą skrzyżowania popisano w grudniu ubiegłego roku. Finansowanie dokumentacji wzięła na siebie gmina Skoczów, realizacja węzła będzie już ze środków finansowych będących we władaniu GDDKiA – kwituje Marek Prusak.
Optymizm ten polega na założeniu, że szybszy i łatwiejszy będzie zjazd do miasta bliżej centrum, na skrzyżowaniu mniej kolizyjnym. Rozwiązanie zatem, o którym pisaliśmy na początku, wybierane przez wielu już obecnie. To oczywiście może zwiększyć ruch w centrum Skoczowa i zakorkowanie go, ale tutaj znów trzeba wrócić do bezpieczeństwa w ruchu drogowym jako priorytetu.
Na budowę estakady zarezerwowano 117 mln zł. Jej budowa ma się rozpocząć wiosną 2023 roku a zakończyć w grudniu 2024.
piszę się Crab nie Krab woli sprostowania
Gwoli sprostowania, to co byś rzeknąć raczył?
A może by było zrobić bezpieczniej zjazd pod wiaduktem na ul.Wislanska
Co to tyle kosztuje chyba grona przesada asfaltu beton taki drogi czy wynagrodzenia dla godki?
To już przesada z tymi światłami. Kolejne ograniczenie na Wiślance. Wystarczyłaby wymiana barierek z profili stalowych na barierki linowe podobne do tych jakie są w Ochabach.
Jak ten mieszkaniec jest nerwowy to nie powinien prowadzić samochodu
UWAGA niemieccy sponsorzy Putina PROBUJA NAKŁADAC SANKCJE NA SUWERENNE PANSTWO POLSKA! NATYCHMIAST WYRZUCIĆ BANDYTÓW niemieckich Z UNII! Nie jestem w żadnym sojuszu że sponsorami putina.