W okresie Wielkanocy zapewnione są rozkładowe połączenia kolejowe. Nad sprawnym i bezpiecznym ruchem pociągów czuwają m. in. dyspozytorzy, dyżurni, dróżnicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zwiększona liczba patroli, monitorowanie obiektów kolejowych, wykorzystanie nowoczesnego sprzętu – to działania podejmowane w czasie świąt przez Straż Ochrony Kolei.
Dyspozytorzy PLK przez całą dobę utrzymują kontakt z przewoźnikami i służbami technicznymi oraz monitorują stan pogody. W okresie świątecznym w dyspozycji pozostaje 175 zespołów szybkiego usuwania awarii i 16 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. W gotowości jest 66 pociągów sieciowych, które mogą być wykorzystane w przypadku usterek sieci trakcyjnej. Na wypadek awarii zapewniono również lokomotywy osłonowe.
Nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach, w okresie od 15 do 18 kwietnia będzie czuwać blisko 3000 funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez policję, pograniczników i inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne. W ciągu doby zabezpieczać obszar kolejowy będzie średnio około 350 patroli SOK (ponad 700 funkcjonariuszy). Dodatkowe patrole pojawią się w około 1400 pociągach pasażerskich. Funkcjonariusze obecni będą również na szlakach kolejowych, w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zadbają o bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Pracę funkcjonariuszy będzie wspierać około 90 psów służbowych oraz specjalistyczne sprzęty, m. in. mobilne centra monitoringu, termowizory, noktowizory oraz lornetki.
Funkcjonariusze SOK przypominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa – nie należy pozostawiać swojego bagażu bez opieki. Wszystkie wartościowe rzeczy, na przykład gotówkę, powinno się trzymać zawsze przy sobie. Dla podróżnych przez całą dobę czynny jest numer alarmowy SOK – (22) 474 00 00, gdzie można zgłaszać informacje o sytuacjach wymagających interwencji.
Kolejarze apelują o zachowanie bezpieczeństwa podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych. Zawsze należy zachować szczególną ostrożność, zatrzymać się przed znakiem stop, czerwonymi światłami i nie wjeżdżać pod opadające rogatki. Ważne telefony, z których można skorzystać, gdyby urządzenia przejazdowe nie działały lub samochód zgasł na przejeździe, znajdują się na żółtych naklejkach #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczonych na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja lub na słupku, do którego przymocowane jest ramię rogatki.
Aktualny rozkład dostępny jest na portalpasazera.pl i w aplikacji mobilnej “Portal Pasażera” oraz na stronach przewoźników. Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów są podawane są na ekranach oraz przekazywane są w formie komunikatów głosowych.
– 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje – mówi Magdalena Janus z zespołu prasowego spółki PKP PLK.
Ta reklama jest podobna do zamieszczanych tutaj reklam od pani rzecznik Kopiczyńskiej z ZUS. Nic tylko dodać: artykuł sponsorowany. Pisane jest z pozycji wielkiego miasta (świadczy zamieszczone zdjęcie), o prowincji się nie wie.
Dech zapiera