Znane ze swojej wyjątkowej pomysłowości i niezwykłej aktywności – Stowarzyszenie Mieszkańców Wsi Okrajnik i Okolic – ma kolejny niezwykle ciekawy projekt. To: KA122-ADU – Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności dorosłych osób uczących się i kadry w sektorze edukacji dorosłych w ramach Erasmus Plus – „Wiek Seniora, aktywność Juniora” – edycja 2022.
Projekt rozpoczął się 1 września 2022 roku i potrwa do 30 listopada 2023 roku. Celem projektu, współfinansowanego przez Unię Europejską, jest podniesienie kompetencji językowych i cyfrowych. Projekt „Wiek Seniora, aktywność Juniora” zakłada mobilność Dorosłych Uczących się z wyjazdem edukacyjnym do Hiszpanii. Ale najpierw objął półroczne przygotowanie z języka angielskiego i obsługi różnych pakietów za pomocą zróżnicowanych narzędzi cyfrowych. Ponadto przeprowadzono warsztaty ekologiczne z wytwarzania mydełek ekologicznych. Dzięki temu wszystkiemu podniosły się kompetencje językowe i cyfrowe u 30 seniorów, tak zwanych liderów oraz przyszłych edukatorów i edukatorek seniorów poprzez realizację mobilności międzynarodowej.
– Seniorzy, którzy działają przy organizacji, uczestniczą w wielu działaniach prowadzonych na terenie kraju. Aby sprawdzić na jakim poziomie są ich kompetencje językowe najlepiej dokonać tego u „źródła”, czyli podczas wyjazdu zagranicznego. Wśród seniorów istnieje duża potrzeba wyjazdu w ramach projektu Erasmus Plus. Potrzeba seniorów i główny cel wniosku, czyli podniesienie kompetencji językowych, są ściśle ze sobą powiązane. Uważamy, że dzięki Erasmus Plus osoby, które w nim uczestniczą, zdobędą odpowiednie kompetencje, doświadczenie i pewność siebie. Kompetencje pozwolą skupiać innych członków projektu wokół tzw. liderów, edukować ich, co przełoży się na ogólny rozwój organizacji. Dążymy do tego, aby senior nie miał problemów w nawiązywaniu kontaktów z obcokrajowcami, potrafił porozumiewać się z nimi i starał się myśleć w ich języku. Wtedy też zyskamy pewność, że możemy czuć się swobodnie za granicą – mówi Anna Satława, prezes Stowarzyszenia Mieszkańców Wsi Okrajnik i Okolic.
Dodaje ona, że zwiększenie kompetencji cyfrowych powiązane jest ściśle z potrzebą seniorów dotyczącą zniwelowania tak zwanych barier cyfrowych.
– Edukacja cyfrowa w czasie wspólnych warsztatów, szkoleń i realizacji działań z partnerami z zagranicy przynosi korzyści w wielu sferach życia jak komunikacja, utrzymanie relacji, a także w rozwoju i wypoczynku. Pewność siebie budują też umiejętność korzystania z urządzeń cyfrowych, komunikatorów, aplikacji mobilnych umożliwiających kontakt i rozwój zainteresowań. Co też niezwykle istotne poprzez międzynarodowe kontakty nasze Stowarzyszenie Mieszkańców Wsi Okrajnik i Okolic zwiększa swoje znaczenie i prestiż – zaznacza prezes Anna Satława.
W kwietniu 2023 roku grupa 30 dorosłych uczestników w wieku 55+ wyjechała na 10-dniowy pobyt szkoleniowy do Lloret de Mar w Hiszpanii. Mieli oni 25 godz. zajęć z języka angielskiego i 25 godz. zajęć cyfrowych. Szkoła w Lloret de Mar przyjęła grupę bardzo miło. Uczestnicy skorzystali z innych metod nauki języka angielskiego jak np. nauka w terenie z zakupami na bazarze. Poznali też jak pracować ze smartfonami, komórką, tabletem. Utworzona została wspólna grupa na WhatsAppie do kontaktów i przesyłania różnych materiałów. Wszystkie Zajęcia prowadziła Hiszpanka – Marta.
– Dzięki niej poznaliśmy również miejscowość Lloret de Mar, a było co zwiedzać i podziwiać. Oprócz nauki mieliśmy możliwość poznać cudowne zakątki Katalonii, w tym Barcelonę oraz klasztor Santa Maria de Montserrat. Wcześniej, w drodze do Hiszpanii, mogliśmy zwiedzać miejscowości we Włoszech i we Francji jak Monte Carlo, Monako oraz zobaczyć słynny czerwony dywan w Cannes. Całą naszą wyprawę, czyli transport, pobyt, program zwiedzania zorganizowało nam Biuro Turystyczne Max-Travel z Suchej Beskidzkiej – dodaje prezes Anna Satława.
Więcej o projekcie znaleźć można – TUTAJ.
***
HISZPANIA
Wszyscy wiedzą, że podróże kształcą. W przypadku projektu „Wiek seniora, aktywność juniora” można powiedzieć, że zachodzi też zależność odwrotna – kształcenie pozwala podróżować. Tak było w naszym przypadku poprzez uczestnictwo w programie Erasmus +.
Zaczęło się od intensywnej nauki języka angielskiego i poznawania nowych umiejętności informatycznych. Dobry nauczyciel (pani Edyta) pracowici uczniowie (dorośli) sprawili, że osiągnęliśmy obie umiejętności w stopniu wystarczającym, aby wyruszyć w podróż. Jaka to była dla nas satysfakcja, gdy będąc na zakupach mogliśmy zapytać po angielsku o cenę i rozmiar koszulki oraz zamówić, oczywiście po angielsku, coś do picia lub jedzenia, albo na recepcji poprosić o dodatkową kartę, gdy zatrzasnęły się drzwi do pokoju.
Druga część, ta bardziej przyjemniejsza, to podróż do Hiszpanii, gdzie z pomocą sympatycznej lektorki Hiszpanki pani Marty wymienialiśmy się po angielsku naszymi ulubionymi przepisami na regionalne potrawy: my góralskie, a Marta katalońskie. Na targu rozmawialiśmy o różnych owocach i warzywach. Zwiedzaliśmy miasto i okolice .Na plaży opowiadaliśmy o swoich zainteresowaniach. Część zajęć mieliśmy w salach lekcyjnych gdzie korzystaliśmy z komputerów, komórek, smartfonów. Wszystkie te interesujące zajęcia były przeplatane zwiedzaniem Katalonii. Poznaliśmy historię tego ciekawego regionu Hiszpanii. Dużym przeżyciem było zwiedzanie bazyliki Familia Sagrada, podziwianie z wieży panoramy Barcelony, spacer po ogrodach Gaudiego. Dla fanów sportu był stadion gdzie trenuje Robert Lewandowski.
W klasztorze Santa Maria de Montserrat uczestniczyliśmy w specjalnej mszy i mieliśmy okazję pokłonić się Madonnie Katalonii „czarnulce”. Braliśmy udział w specjalnym pokazie tańca Flamenco, który mocno nas zauroczył. Hiszpania to również wielkie winnice właśnie w jednej z takich winnic próbowaliśmy różnych rodzajów wina, a potem zrobiliśmy „wielkie” zakupy.
Dzięki organizatorom wypoczywaliśmy w super fajnych hotelach z basenami i regionalną kuchnią. Lloret de Mar to plaże i słońce, wspaniałe widoki i z tego skwapliwie korzystaliśmy.
Jadąc do Hiszpanii tak po drodze zwiedziliśmy Monte Carlo, Monako, Cannes. Można było zagrać w kasynie, podziwiać tor Formuły 1, zrobić zdjęcie na czerwonym dywanie. Wszędzie towarzyszył nam przewodnik dzieląc się z nami różnymi informacjami na temat odwiedzanych miejsc i udzielając wszelkich informacji.
Mówi się, że najtrwalsze i najlepsze są przyjaźnie ze szkolnej ławy. I myliłby się ktoś myśląc, że dotyczy to młodzieży. Bo naszą grupę połączył język angielski, informatyka i wspólny wyjazd do Hiszpanii. Było wesoło, radośnie, bawiliśmy się świetnie, wszyscy bez wyjątku. Zapomnieliśmy o naszych kłopotach, chorobach i tego że mamy 55+.
Ten wyjazd to duża zasługa organizatorów: pani Anny Satławy, która napisała projekt i pana Janusza, który zorganizował wyjazd. Oprócz wspaniałych uczestników należy wspomnieć o panach kierowcach panu Tadeuszu i panu Adamie, dzięki którym bez problemów pokonaliśmy tysiące kilometrów i szczęśliwie, i pełni wrażeń, dotarliśmy do domu.
Halina uczestniczka projektu