Przed świętami Bożego Narodzenia kolejarze z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przypominają kierowcom i pieszym o istotnych zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W ramach kampanii społecznej ,,Bezpieczny przejazd”, podkreślają, że rozważne zachowanie to klucz do bezpiecznych podróży. Tylko rozwaga i przestrzeganie przepisów, a nie brawura i pośpiech, gwarantują bezpieczeństwo.
Oto podstawowe zasady bezpieczeństwa na przejazdach dla kierowców. Po pierwsze, znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem, a czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe będzie pociąg. Po drugie, na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu. I po trzecie – zbliżając się do przejazdu, należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.
Co zrobić, kiedy kierowca nie przestrzega przepisów i znajdzie się w sytuacji podbramkowej? Odpowiedź można znaleźć na żółtych naklejkach PLK, umieszczonych na napędach rogatek lub krzyżach św. Andrzeja od strony torów. Działają one jak koło ratunkowe – zawierają trzy istotne numery. Pierwszy to indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, dokładnie określający jego położenie. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu, takiej jak zablokowany samochód między rogatkami lub zderzenie na przejeździe. Trzeci numer to kontakt do służb technicznych PLK, służący do zgłaszania problemów technicznych i awarii na przejazdach, które nie stanowią bezpośredniego zagrożenia życia. Działania podjęte po skontaktowaniu się z numerem alarmowym 112 mogą zapobiec tragedii.
Od 1 czerwca 2018 do 30 listopada 2023 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali 32 876 zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. Od początku roku 2023 jest to 7 342 zgłoszeń. W 978 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc (od początku stało się tak w 255 przypadkach). Przy 2164 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów. Od początku 2023 było to 451 przypadków.