Nadchodzi intensywny i wyczekiwany czas w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. Zarząd Spółki gruntownie odświeży flotę autobusową zakupując nowe autobusy o napędzie spalinowym, elektrycznym i wodorowym.
Nie od dziś wiadomo, że transport publiczny to kluczowy czynnik składający się na rozwój miast, dlatego w latach 2024-2026, Spółka MZK zamierza zastąpić nowymi pojazdami najbardziej wysłużone modele Jelczy, Mercedes-Benz Citaro, Solarisów 12 Urbino i Scanii. Faktem jest, że są to inwestycje konieczne, bowiem średni wiek taboru spalinowego Spółki wynosi ponad 11 lat oraz prawie 20% to udział autobusów o normie emisji spalin EURO3 i EURO4 w strukturze floty taborowej. W związku z tym, w najbliższych latach, MZK zakupi ze środków własnych 15 nowych autobusów spalinowych o najwyższej normie spalin, w tym: 3 sztuki autobusów klasy MEGA, 8 sztuk autobusów klasy MAXI oraz 4 sztuki autobusów klasy MINI.
W celu ograniczenia zanieczyszczeń emitowanych przez ruch autobusów, Spółka planuje rozbudowę taboru aż o 23 autobusy zeroemisyjne (17 elektrycznych i 6 wodorowych) oraz 5 busów elektrycznych. Przyjęty kierunek rozwoju floty Spółki, czyli zakupy pojazdów zeroemisyjnych, jest zbieżny ze strategią zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Bielsku-Białej w optyce elektromobilności przyjętą przez Prezydenta Jarosława Klimaszewskiego i jego zespół.
W dniu 17 kwietnia 2023 roku, Spółka złożyła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie w programie priorytetowym pn. „Zielony Transport Publiczny” (ZTP). Jest to program wieloletni, który adresuje wyzwania i potrzeby w zakresie transformacji transportu publicznego w Polsce. Celem programu jest dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania energii i paliw emisyjnych w transporcie. Założenia programu stanowią, że dzięki finansowaniu w ramach ZTP, transport publiczny w Polsce zostanie wzbogacony o ok. 760 nowych pojazdów, co pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej 18 416 Mg/rok. Spółka MZK złożyła we wniosku zapotrzebowanie na zakup 16 autobusów elektrycznych oraz budowę niezbędnej infrastruktury związanej z ładowaniem autobusów na zajezdni Spółki. We flocie ma pojawić się 12 sztuk autobusów klasy MAXI oraz 4 sztuki autobusów klasy MEGA, a na zajezdni ma zostać zamontowanych 8 ładowarek. Ładowarki dzięki mocy jednostkowej 120 kW będą zdecydowanie szybciej ładować autobusy, dzięki czemu już po 3 godzinach będą w pełni gotowe do ponownej eksploatacji. Oprócz tego, Spółka planuje zakup ładowarki mobilnej o mocy 80 kW. Możliwość ładowania autobusów na kilka sposobów daje szansę wydłużenia zasięgu wraz z rozwojem infrastruktury ładującej na terenie miasta Bielsko-Biała. Decyzja w sprawie udzielenia dofinansowania jest jeszcze w trybie oczekiwania. Wniosek Spółki przeszedł pozytywnie ocenę formalną i merytoryczną. Cały projekt ma zostać zrealizowany do 2026 roku, a całkowity koszt przedsięwzięcia to 78 809 775 zł brutto. Pozostała ilość pojazdów elektrycznych zostanie zakupiona ze środków własnych Spółki.
Dobrych wieści z siedziby Spółki MZK mamy więcej. Aktualnie Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej stara się o dofinansowanie na zakup autobusów wodorowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To będzie zupełna nowość na ulicach Bielska-Białej i zdecydowanie wyższy komfort podróży pasażerów, nie mówiąc już o świetnym wpływie na środowisko, ponieważ produktami spalania autobusów wodorowych są jedynie woda i ciepło. Dodajmy do tego wysoką wydajność jeżeli chodzi o zasięg oraz redukcję hałasu i mamy przepis na autobus z naprawdę wieloma zaletami. Miejski Zakład Komunikacyjny planuje zakup 6 pojazdów wodorowych, w tym 4 sztuki autobusów klasy MAXI i 2 sztuki autobusów klasy MEGA.
Interesującą kwestią jest sposób tankowania tych autobusów. Aktualnie ani MZK, ani miasto nie dysponują infrastrukturą pozwalającą na tankowanie tych pojazdów. Taką możliwość planuje dostarczyć Spółka PKN Orlen, która potwierdziła w swoich publicznych komunikatach planowane wybudowanie stacji tankowania wodorem przy ul. Bystrzańskiej w Bielsku-Białej przed końcem 2025 roku.
Miejski Zakład Komunikacyjny podejmuje konkretne i ambitne kroki w celu poprawy jakości oraz efektywności transportu publicznego w mieście. Poprzez inwestycje w nowoczesny tabor oraz infrastrukturę, MZK dąży do stworzenia bardziej dostępnego, ekologicznego i atrakcyjnego systemu transportu dla mieszkańców Bielska-Białej, czekamy więc z niecierpliwością na pozytywne rozwiązanie najbliższych projektów Spółki.
Artykuł sponsorowany, czyli reklama Maślanki z PO przed wyborami samorządowymi za publiczne pieniądze???
oby tylko wymiana taboru nie wiązała się ze zmniejszeniem ilości autobusów przegubowych, jak to było podczas wymiany ikarusów
Raczej wywalą mercedesy A26 i A30. Raczej zostawią Citaro G, bo mają zaledwie 13 lat
To w BB jeżdżą jeszcze jakieś Jelcze?
Tak. Jeździ kilka sztuk Jelcza Vero, głównie na przewozach szkolnych.
Jeszcze Jelcz Wetlina, również na przewozach szkolnych i lini 12 oraz 18.