Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego nie jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dotarcie do niego przez interesantów niezmotoryzowanych jest „ekstremalnie utrudnione”. Takie zapisy zawiera wystąpienie pokontrolne katowickiej Delegatury Najwyższej Izby Kontroli, która sprawdzała jakość obsługi obywateli polskich i cudzoziemców w cieszyńskim Wydziale Komunikacji.
We wrześniu 2020 r. Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego przeprowadził się do jednego z nowych pawilonów na dawnym przejściu granicznym w cieszyńskich Boguszowicach. Poprawiono w ten sposób warunki obsługi klientów oraz warunki pracy pracowników, a ponadto udostępniono interesantom kilkadziesiąt bezpłatnych miejsc parkingowych. Audyt dostępności architektonicznej z 15 października 2022 r. (wykonany na zlecenie powiatu) wskazywał jednak, że zarówno obiekt, jak i jego otoczenie nie są w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Budynek nie posiada m.in. toalety spełniającej wymogi dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Obiekt nie jest też wyposażony w żadne udogodnienia dla głuchych i niedosłyszących. A dotarcie do Wydziału Komunikacji przez interesantów niezmotoryzowanych jest ekstremalnie utrudnione z przyczyn komunikacyjnych oraz architektonicznych.
Bariery dla niepełnosprawnych
„Przeprowadzone oględziny budynku i jego pomieszczeń potwierdziły ustalenia raportu” – czytamy w wystąpieniu pokontrolnym NIK. „Co prawda wymiary wszystkich drzwi w budynku spełniały wymagania rozporządzenia Ministra Infrastruktury, wejście główne było pozbawione progów, a podłogi równe i bez progów, jedno ze stanowisk obsługi w sali obsługi, które znajdowało się najbliżej drzwi dedykowano obsłudze klientów niepełnosprawnych, a w jednej z toalet zamontowany został alarm przywoławczy, tym niemniej stwierdzono występowanie innych barier architektonicznych. Przede wszystkim w budynku brakowało przynajmniej jednego, odpowiednio wyposażonego pomieszczenia higieniczno-sanitarnego przystosowanego dla osób niepełnosprawnych” – stwierdzili kontrolerzy NIK.
Ich zastrzeżenia wzbudziło również usytuowanie miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w znacznej odległości od wejścia głównego. Jedno miejsce parkingowe znajdowało się w odległości 66 metrów, natomiast dwa inne w odległości 78 m – pomimo że istniała możliwość stworzenia miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych znacznie bliżej.
Trzy etaty więcej
Katowicka Delegatura Najwyższej Izby Kontroli kontrolowała jakość obsługi obywateli polskich i cudzoziemców w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie w latach 2021-2023 (do 27 marca 2023 r.). Zdaniem kontrolerów NIK, starostwo jest przygotowane organizacyjnie i lokalowo do obsługi klientów w Wydziale Komunikacji. Co więcej, „przyjęte rozwiązania organizacyjne, polegające m.in. na wprowadzeniu wewnętrznych procedur dotyczących obsługi klienta, prowadzeniu szerokich działań informacyjnych, w tym na stronach internetowych, uruchomieniu numeru telefonu dedykowanego klientom Wydziału oraz umożliwieniu sprawdzenia statusu niektórych spraw, przełożyły się na relatywnie wysoki poziom satysfakcji klienta” – czytamy w wystąpieniu pokontrolnym.
Najistotniejszymi problemami i barierami organizacyjnymi były natomiast problemy kadrowe, związane przede wszystkim z niewystarczającą liczbą pracowników w stosunku do wzrastającej liczby klientów, a także z licznymi absencjami urzędników.
Jak jednak wynikało z wyjaśnień starosty cieszyńskiego, Zarządowi Powiatu udało się, począwszy od 2022 r., przekonać Radę Powiatu do zwiększenia funduszu płac, co z kolei umożliwiło zwiększenie liczby etatów dla Wydziału Komunikacji o trzy.
Ile się czeka
W konsekwencji Wydział prawidłowo realizuje większość zadań. Kontrolerzy NIK policzyli na przykład, że rejestracja pojazdu uprzednio zarejestrowanego w Polsce trwała 10 minut (czas oczekiwania 10 min), a pojazdu sprowadzonego z zagranicy – 21 min (czas oczekiwania 52 min). Na zmianę danych w dokumencie prawa jazdy potrzeba było 14 min (czas oczekiwania 1 min), wymiana tablic rejestracyjnych (wtórnika tablicy rejestracyjnej) trwała 7 min (czas oczekiwania 1 godz. 13 min). 7 min potrzeba było również na zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym (czas oczekiwania to 45 min). Z kolei 5 min trwał odbiór dowodu rejestracyjnego (czas oczekiwania 56 min).