Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej Sp. z o. o. konsekwentnie prowadzi politykę rozwoju opartą na nowoczesności i elektromobilności. Początkiem maja do taboru Spółki dołączyły nowe ponad pięciometrowe busy elektryczne, przeznaczone do bezpiecznego transportu uczniów
i dzieci z niepełnosprawnościami do szkół i placówek na terenie miasta Bielsko-Biała oraz okolic.
Wygodę i bezpieczeństwo zapewnia pasażerom Mercedes-Benz Vito Tourer o mocy silnika 150 kW (204 KM), wyposażony w akumulatory trakcyjne, które stanowią baterie litowo-jonowe
o pojemności 90 kWh, co przekłada się na zasięg 560 km. Pojazdy posiadają funkcje znacząco wpływające na bezpieczeństwo, między innymi asystenta wspomagania koncentracji i utrzymania pasa ruchu, wbudowany ogranicznik prędkości czy system utrzymywania odległości. Cechy wspomagające codzienną jazdę to również układ kontroli ciśnienia w oponach, czujnik deszczu oraz asystent układu hamulcowego. Busy dostosowane są do przewozu dzieci poprzez drzwi przesuwne
z prawej i lewej strony pojazdu z aktywną blokadą zabezpieczającą przed przypadkowym otwarciem drzwi przez dzieci.
Zakupione przez MZK w Bielsku-Białej pojazdy to kolejny krok w kierunku ograniczenia wykorzystania energii i paliw emisyjnych w transporcie publicznym. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem busy elektryczne będą wyjeżdżały dwa razy dziennie w celu transportu dzieci z i do placówek oświatowych na terenie miasta Bielsko-Biała i okolic. Miejski Zakład Komunikacyjny
w Bielsku-Białej świadczy usługi 33 placówkom szkolnym, tym samym dowożąc do szkół i przedszkoli codziennie aż 220 dzieci.
Najbliższe lata będą dla Spółki dynamiczne ze względu na planowany zakup 17 elektrycznych
i 6 wodorowych autobusów zeroemisyjnych. Flotę Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego mają zasilić również autobusy spalinowe (3 sztuki klasy MEGA, 8 sztuk klasy MAXI i 4 sztuki klasy MINI)
o najwyższej normie spalin EURO 6. Powodem tak dużych zmian w taborze Spółki, są przede wszystkim zmiany wynikające z przepisów prawa. Zgodnie z Ustawą o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych, do 1 stycznia 2028 r. 30% floty muszą stanowić autobusy zeroemisyjne.
Rozbudowa floty autobusowej nie kończy się tylko na autobusach elektrycznych
i wodorowych. W latach 2025-2029 Spółka planuje łącznie zakupić 68 nowych (11 sztuk klasy MEGA, 52 sztuki klasy MAXI i 5 sztuk klasy MINI), w tym 35 autobusów elektrycznych, 6 wodorowych
i 27 spalinowych, przystosowanych do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych. Nowo zakupione autobusy zastąpią 49 sztuk pojazdów o najgorszym stanie technicznym oraz o normie spalin EURO3 i EURO4. Tak duża inwestycja ma na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, rozwoju form transportu przyjaznych dla środowiska oraz ograniczenie niskiej emisji oraz hałasu. Zgodnie
z Wieloletnim Planem Ekonomiczno-Finansowym, zakupy taborowe MZK w Bielsku-Białej mają zostać zrealizowane do 2029 roku, a całkowity ich koszt wyniesie ponad 160 mln złotych, z czego część będzie finansowana ze środków zewnętrznych.