To pytanie zadają sobie rodzice, nauczyciele, osoby, którym leży na sercu młode pokolenie. I wcale nas to nie dziwi, bo technologia wkracza w kolejne obszary życia, przynosząc zarówno szereg korzyści i ułatwień, jak i trudności i zagrożeń. Co więcej, próbom przeciwdziałania potencjalnym czy już faktycznym problemom, często towarzyszy bezradność i obawa. Młode pokolenie, nie znające świata bez internetu, wychowane w otoczeniu urządzeń nowych technologii, orientuje się w nich często dużo lepiej niż ich zaniepokojeniu rodzice czy pedagodzy.
I właśnie dla tych drugich, czyli pedagogów, psychologów szkolnych, nauczycieli, Śląska Fundacja Błękitny Krzyż organizuje, już drugi raz, szkolenie. Jest to możliwe dzięki dofinansowaniu ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia, na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Projekt „Szkolenia dla psychologów i pedagogów szkolnych z zakresu problemów związanych z nadużywaniem nowych technologii wśród dzieci i młodzieży w 2024 r.” powstał na bazie kilkuletnich doświadczeń w ramach programu pilotażowego oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z urządzeń nowych technologii i ich rodzin. Jest to program pilotażowy Ministra Zdrowia, finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia, realizowany w wybranych placówkach na terenie całego kraju.
Poradnia w Czechowicach-Dziedzicach, Pszczynie oraz w Sosnowcu jest od blisko dwóch lat realizatorem, finansowanego przez NFZ, pilotażowego programu oddziaływań terapeutycznych adresowanych do dzieci i młodzieży nadużywających technologii cyfrowych, ich bliskich i rodzin. Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem w tym temacie oraz wnioskami z praktyki terapeutycznej z osobami, które w pracy codziennie stykają się z młodymi ludźmi i mogący mieć realny, pozytywny wpływ na ich dalsze życie.
Celem szkolenia jest zwiększenie kompetencji zawodowych odbiorców w zakresie rozpoznawania wczesnych problemów związanych z nadużywaniem nowych technologii wśród uczniów. Program szkolenia opiera się na najnowszej wiedzy z zakresu uzależnień behawioralnych wśród dzieci i młodzieży, oparty jest o potrzeby zgłaszane przez kadrę pedagogiczną oraz doświadczenie kliniczne realizatorów. Wśród kadry projektu znajdują się specjaliści zajmujący się problematyką uzależnień behawioralnych wśród dzieci i młodzieży.
Szkolenie realizowane będzie w formie hybrydowej, część wykładowa – on-line i warsztatowa – realizowana stacjonarnie w ośrodku szkoleniowym Błękitnego Krzyża w Pszczynie. Program szkolenia zakłada wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności z następujących zakresów: uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży – objawy, rodzaje, epidemiologia, korelaty psychospołeczne, czynniki chroniące i czynniki ryzyka, narzędzia psychometryczne w badaniach nadużywania nowych technologii cyfrowych, profilaktyka, wybrane aspekty motywowania dzieci i ich rodziców do zmiany w zakresie nawyków związanych z używaniem technologii cyfrowych lub podjęcia terapii w tym zakresie. Dzięki udziałowi w warsztatach uczestnicy przygotują się do opracowania i realizacji autorskich programów profilaktycznych, rozmów z dziećmi i rodzicami uczniów nadużywających nowych technologii.
Odbiorcami szkolenia mogą być:
1. Psycholog lub pedagog w szkole publicznej.
2. Nauczyciel w szkole publicznej realizujący zadania związane z profilaktyką.
3. Pracownik publicznej poradni pedagogiczno-psychologicznej.
Szkolenie prowadzone będzie w trzech edycjach, w terminach:
I EDYCJA – wykłady on-line: 19 października 2024 (sobota),
szkolenie stacjonarne: 23-24 października 2024 (środa-czwartek)
II EDYCJA – wykłady on-line: 09 listopada 2024 (sobota)
szkolenie stacjonarne: 13-14 listopada 2024 (środa-czwartek)
III EDYCJA – wykłady on-line: 23 listopada 2024 (sobota)
szkolenie stacjonarne: 27-28 listopada 2024 (środa-czwartek)
Program wykładów i warsztatów jest taki sam na każdej z edycji i wygląda następująco:
Wykłady
Temat |
Prowadzący |
Uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży. |
Roman Wojnar |
Problemowe korzystanie z nowych technologii cyfrowych wśród dzieci i młodzieży – epidemiologia oraz wybrane korelaty psychospołeczne. |
Damian Zdrada |
Narzędzia przesiewowe i techniki identyfikacji problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych. |
Maria Stemplewska |
Profilaktyka problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych. |
Maria Stemplewska |
Wybrane aspekty motywowania dzieci i ich rodziców do zmiany w zakresie nawyków związanych z używaniem technologii cyfrowych lub podjęcia terapii w tym zakresie. |
Sylwia Wojtysiak |
Warsztaty
Na zjazdach stacjonarnych uczestnicy będą podzieleni na cztery grupy, które rotacyjnie będą uczestniczyć w następujących warsztatach:
Temat |
Prowadzący |
Opracowywanie programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystającej z nowych technologii cyfrowych |
Marcin Sochocki |
Jak rozmawiać z dzieckiem/rodzicem dziecka problemowo korzystającym z nowych technologii cyfrowych? |
Sylwia Wojtysiak |
Jak wspierać dziecko poruszające się w sieci? |
Damian Zdrada |
Metody pracy wykorzystywane w profilaktyce problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych. |
Karolina Wychowaniak |
Koszt uczestnictwa wynosi 50 zł.
Dzięki dofinansowaniu kwota ta obejmuje: część merytoryczną oraz ciepły posiłek
i poczęstunek kawowy. Osoby, które zamierzają nocować na terenie ośrodka opłacają dodatkowo koszt noclegu. Ilość miejsc noclegowych jest ograniczona!
ANKIETA ZGŁOSZENIOWA https://forms.gle/5a3MgSPpCGAZAnqM6
MIEJSCE PROWADZENIA WARSZTATÓW:
Dom Błękitnego Krzyża im. Matki Ewy
ul. Paderewskiego 3,
43-200 Pszczyna
woj. śląskie
KONTAKT:
www.bk-europe.pl
telefon: 501-399-178
e-mail: [email protected]
w temacie e-mail: „szkolenie dla pedagogów 2024”
Informacje o realizatorach:
Roman Wojnar – doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu, specjalista w dziedzinie psychoterapii uzależnień, dyrektor Śląskiej Fundacji Błękitny Krzyż.
Marcin Sochocki – socjolog, autor i współautor ponad 100 projektów badań społecznych dotyczących zdrowia publicznego; Autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych i ponad 100 artykułów. Autor badań ewaluacyjnych kilku programów z zakresu zdrowia publicznego/profilaktyki wpisanych później na ogólnopolską listę programów polecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.
Damian Zdrada – psycholog, specjalista w dziedzinie psychoterapii uzależnień, kierownik Centrum Psychoterapii i Leczenia Uzależnień w Sosnowickim Szpitalu Miejskim sp. z o.o., autor wielu publikacji poświęconych uzależnieniom od substancji i uzależnieniom behawioralnym.
Sylwia Wojtysiak – superwizorka, certyfikowana psychoterapeutka, seksuolożka i edukatorka seksualna, specjalistka psychoterapii uzależnień, specjalistka w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży i rodzin.
Maria Stemplewska – specjalista psychoterapii uzależnień w trakcie certyfikacji, trener, coach, pracownik Śląskiej Fundacji Błękitny Krzyż.
Karolina Wychowaniak-Gąsior – mgr psychologii klinicznej i neuropsychologii, specjalistka w dziedzinie psychoterapii uzależnień, pracownik Śląskiej Fundacji Błękitny Krzyż.
Serdecznie zapraszamy do skorzystania ze możliwości jakie daje szkolenie i wprowadzenia do swojej pracy skutecznych metod oddziaływania w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zadanie dofinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.