Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej testuje autobus o napędzie wodorowym – Solaris Urbino 12 IV hydrogen. Pojazd będzie kursował do końca września na linii numer 1.
To długi na 12 metrów autobus mogący pomieścić 81 pasażerów. Jego „zbiornik” mieści 38 kilogramów wodoru, co pozwala na pokonanie na jednym tankowaniu ponad 350 kilometrów. Pojazd można uznać z w pełni ekologiczny i w praktyce bezemisyjny.
Dużą zaletą tego typu napędu (ogniwo wodorowe) w porównaniu z mocno promowanym obecnie napędem elektrycznym jest znacznie większy zasięg oraz szybkie tankowanie. Wadą jest sam wodór, gaz wytwarzany na przemysłową skalę w energochłonnych, skomplikowanych procesach fizyko-chemicznych i trudny w przechowywania.
Przy czym z uwagi na zalety tego napędu szefostwo MZK już jakiś czas temu podjęło decyzję o kierunku modernizacji taboru między innymi o autobusy wodorowe. Już teraz ogłoszony został przetarg na zakup 6 takich wozów. Obecnie bielski MZK dysponuje stosunkowo nowymi autobusami z silnikami dieslowskimi. Oprócz tego użytkowane są także dwa wozy z napędem elektrycznym.