Wydarzenia

Nie bądź gapa, bądź uczciwy– rozmowa z Prezesem Zarządu MZK w Bielsku-Białej Hubertem Maślanką i Kierownikiem Działu Kas Biletowych i Obsługi Pasażera Mariolą Dudą

Dzień dobry. Od pewnego czasu w autobusach MZK można zaobserwować plakaty informujące pasażerów o ilości wezwań do opłat dodatkowych oraz o działaniach windykacyjnych Spółki. Czy to sygnał dla mieszkańców, że MZK podejmuje działania przeciwko „gapowiczom”?

Hubert Maślanka: Głównym czynnikiem wpływającym na podjęcie przez nas zmian jest chęć wyeliminowania sytuacji nadużyć ze strony nieuczciwych pasażerów – „gapowiczów” oraz wyrażenie uznania dla pasażerów, którzy są naszymi lojalnymi klientami. Podejmowane działania
w tym zakresie wiążą się przede wszystkim ze zwiększeniem liczby etatowych kontrolerów biletowych, którzy dzięki większej dyspozycyjności będą mogli zostać skierowani w te obszary sieci, na których pojawiali się dotąd rzadziej. Większa mobilność kontrolerów znacznie wpłynie na zwiększenie ilości kontroli biletów.

Aby skutecznie wyeliminować problem z „gapowiczami” potrzeba wielu zmian. Jakie nowości planują Państwo wprowadzić, aby kontrole biletów były bardziej efektywne?

Mariola Duda: W pierwszej kolejności chcemy, aby nasi rewizorzy stali się wizytówką bielskiej komunikacji miejskiej. Jeszcze w tym roku zostaną oni wyposażeni w specjalne umundurowanie. Naszym celem jest wypracowanie wśród pasażerów przekonania, że korzystniejsze jest kupno biletu za kilka złotych niż obowiązek opłaty dodatkowej. Kontrole staną się częstsze, systematyczne
i profesjonalne, a co za tym idzie rozpoznawalność rewizorów wzrośnie. Pasażerowie powinni być świadomi i przyzwyczajeni do obecności kontrolerów w większości linii autobusowych, zwłaszcza
w tych, które do tej pory były rzadziej kontrolowane.

W jaki sposób będą przebiegały działania windykacyjne?

Mariola Duda: Pierwszym krokiem uszczelnienia systemu windykacji jest wprowadzenie dodatkowego, nowoczesnego systemu egzekucji należności, który zoptymalizuje i przyspieszy działania windykacyjne. Dodatkowo, Spółka będzie kierowała sprawy pasażerów z zaległymi opłatami dodatkowymi na drogę sądową. Pragniemy podkreślić, że obecnie – po upływie wyznaczonego terminu zapłaty – sprawy kierowane są do firm windykacyjnych, które w imieniu MZK egzekwują należności, umieszczając dłużników w Krajowym Rejestrze Długów. Od każdej nieuregulowanej w terminie zapłaty naliczone są również odsetki. Dodam, że obserwujemy już pierwsze efekty naszych działań. W ostatnich dniach kilka osób, których sprawy zostały skierowane do organu ścigania uregulowało kilkusetzłotowe zaległości wobec gminy Bielsko-Biała, w imieniu której działa nasza Spółka.

Jakie konkretne działania planuje Spółka, aby zwiększyć jakość usług komunikacyjnych?

Hubert Maślanka: My jako Spółka pragniemy uwypuklić problem, jakim jest jazda bez ważnego biletu. Zamierzamy zaostrzyć kontrole biletowe w bielskich autobusach MZK, co przyczyni się do poprawy efektywności i jakości usług komunikacyjnych. Należy pamiętać, że rozwój i modernizacja infrastruktury transportowej są kluczowe dla przyszłości miasta, a umocnienie systemu windykacji stanowi integralną część tej strategii. W ramach naszego planu zamierzamy nie tylko wprowadzić zaawansowany system kontroli biletowej, ale także systematyczną modernizację taboru, poprzez zakup autobusów zeroemisyjnych i wiele innych inwestycji potrzebnych do dostosowania zajezdni pod te pojazdy. Wierzymy, że wdrożenie tych innowacyjnych rozwiązań znacząco przyczyni się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pasażerów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej.

 

 

google_news