Wydarzenia Bielsko-Biała

Melomani ostrzą zęby. Święto jazzu z duchem Tomasza Stańko | WIDEO

Crosscurrents Trio

Wszystkie te projekty mają związek z symbolem Jazzowej Jesieni – Tomaszem Stańko. Jednocześnie każdy jest zupełnie inny, pokazujący zindywidualizowane i twórcze oblicze muzyki. Melomani już mogą sobie ostrzyć zęby, bowiem trzy festiwalowe koncerty mają szansę zapisać się złotymi zgłoskami w historii festiwalu.

Od 15 do 17 listopada w Bielskim Centrum Kultury odbędzie się 22. Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko. Wszystkie koncerty rozpoczną się o g. 19.00.

Gwiazdozbiór

Na dobry początek, 15 listopada – jak u Hitchcocka – prawdziwe trzęsienie ziemi, czyli koncert legend światowego jazzu. Crosscurrents Trio to wyjątkowy zespół, który inspiruje i zachwyca publiczność swoim imponującym pokazem wirtuozerii, błyskotliwości i wyrafinowanego języka muzycznego. Trio tworzą giganci jazzu i „world music”: kontrabasista Dave Holland, tablista Zakir Hussain i saksofonista Chris Potter.

„To równoprawne trio składa się z Hussaina w równie wirtuozowskim towarzystwie saksofonu Chrisa Pottera i basu Dave’a Hollanda. Trio wywodzi się z większego zespołu Crosscurrents, który badał granice muzyki indyjskiej i jazzu. Ich mieszanka ragas swing i nie tylko była punktem kulminacyjnym EFG London Jazz Festival 2017. (…) W tym rzadkim środowisku tria komfort akordowego wsparcia zostaje zastąpiony przez dźwiękowe ciepło indyjskich bębnów Hussaina. Głębia i szczegółowość relacji zespołu sugerują, że muzycy stąpają po znanym terenie” – zwracał uwagę Mike Hobart (Financial Times).

Wszyscy ci muzycy byli już gośćmi Jazzowej Jesieni. Zakir Hussain występował z Johnem McLaughlinem na pamiętnym koncercie „Remember Shakti”. Dave Holland i Chris Potter zaprezentowali w Bielsku-Białej własne projekty w 2017 roku – podczas ostatniego festiwalu z udziałem Tomasza Stańko.

Związków artystów z Tomaszem Stańko jest zresztą więcej. W 1976 roku Dave Holland współtworzył zespół Tomasza Stańko na legendarnym albumie „Balladyna”. Chris Potter był z kolei gościem trębacza na jego nowojorskich koncertach w XXI wieku. Tym razem, w Bielsku-Białej, ta wybitna trójka wystąpi podczas jedynego koncertu w Polsce podczas europejskiej trasy.

Hołd dla Stańko

16 listopada poznamy projekt „Stańko Shuffle”, który będzie niebywałą gratką dla fanów Jazzowej Jesieni i dorobku patrona festiwalu. W 2023 roku przygotował go Sławomir Kurkiewicz na zaproszenie Fundacji im. Tomasza Stańko. Koncert ten został zaprezentowany w ramach corocznych wydarzeń pod hasłem „Toast Urodzinowy dla Tomasza Stańko” w Warszawie i Rzeszowie.

W Bielsku-Białej nastąpi kolejna odsłona tego wyjątkowego przedsięwzięcia, w którym wielogatunkową bibliotekę muzyczną (odniesienie do odtwarzania muzyki w streamingu w sposób losowy – shuffle) tworzą specjalizacje i gusta zaproszonych wykonawców.

Świat muzyki klasycznej i współczesnej reprezentują kwartet smyczkowy Sonos, delikatność kobiecego głosu w swych wokalizach zapewnia Dorota Miśkiewicz, o pulsujący beat z tendencją do muzyki elektronicznej dba perkusista Dawid Fortuna. Przy fortepianie zasiada Piotr Orzechowski, równie swobodnie czujący się w jazzowym głównym nurcie, jak i minimalizmie, muzyce elektronicznej czy eksperymentalnej, a brzmienie trąbki wnosi amerykański trębacz, Philip Dizack. Całością zawiaduje z kontrabasem Sławomir Kurkiewicz, który – jak zapowiada – będzie robił wszystko to, na co nie starcza mu czasu w jego codziennej pracy z Marcin Wasilewski Trio czy innymi stricte jazzowymi formacjami.

Purple Sun

Na wielki finał Jazzowej Jesieni, 17 listopada, usłyszymy projekt wyznaczającej trendy grupy EABS – „Reflections of Purple Sun”. Kolejne albumy wrocławian, wśród których jest bielski saksofonista Olaf Węgier, wywoływały małe rewolucje w świecie jazzu.

Teraz zapoznamy się z wydanym wiosną 2024 roku „Reflections of Purple Sun”. Płyta została nagrana w mieszkaniu Tomasza Stańko, a jej idea narodziła się podczas wspomnianego wyżej „Toastu”, gdy powstał specjalny projekt nawiązujący do jego burzliwego okresu twórczości i kultowego albumu „Purple Sun”. Energia tej muzyki i tych koncertów były tak potężne, że projekt doczekał się swojej kontynuacji, zarówno koncertowej, jak i wydawniczej.

Co było esencją „Purple Sun”? Ten nagrany w 1973 roku album Tomasza Stańko mocno stawiał na rytm, można wręcz powiedzieć, że był jego centralnym elementem. Wersja EABS jest studium na temat rytmu. Inaczej mówiąc – to refleksje o rytmie. Dlatego w tytule pojawia się metafora kryjąca się w słowie „Reflections”, która odnosi się do odbicia światła – refleksu, czyli już innej energii, zamkniętej w czasie i przestrzeni, ale o pół wieku później.

Organizatorem 22. Jazzowej Jesieni im. Tomasza Stańko w Bielsku-Białej są Gmina Bielsko-Biała i Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej. Współorganizatorami są Województwo Śląskie i Ars Cameralis – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Śląskiego. Sponsorem głównym festiwalu jest Makita Polska. Patronat nad festiwalem objęli: Prezydent Miasta Bielsko-Białej Jarosław Klimaszewski, Fundacja im. Tomasza Stańko, a partnerem jest HI-FI Studio. Festiwal finansowany jest przez Unię Europejską NextGenerationEU.

Karnety oraz bilety na poszczególne dni festiwalu dostępne są na stronie
www.bilety.bck.bielsko.pl
oraz w kasach Bielskiego Centrum Kultury

Materiał partnerski

google_news