Wybitna pianistka Aleksandra Świgut będzie jedną z gwiazd nadchodzącego Festiwalu Kompozytorów Polskich. Z artystką przed jej kolejną wizytą w Bielsku-Białej rozmawiał Andrzej Kosowski, dyrektor artystyczny festiwalu.
Pani Olu, wkrótce zobaczymy Panią na Festiwalu Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej. Czy współpracowała Pani wcześniej z Orkiestrą Polskiego Radia i maestro Michałem Klauzą?
To będzie mój debiut z Orkiestrą Polskiego Radia, natomiast z maestro Michałem Klauzą miałam już okazję kilkukrotnie wystąpić. Nasza współpraca była wspaniała – nagraliśmy wspólnie płytę z koncertem a-moll Edvarda Griega, a niedawno graliśmy II Koncert Miłosza Magina, mniej znane, lecz niezwykle ciekawe dzieło polskiego kompozytora. Maestro Klauza prowadził mnie przez zawiłe intencje twórców, a nasze porozumienie na poziomie intuicji sprawiało, że muzyczna komunikacja przebiegała znakomicie. Jestem przekonana, że także z orkiestrą wydarzy się podobna artystyczna chemia, bo to fantastyczny zespół.
Czy w kraju, w którym wszyscy pianiści grają Chopina, a melomani uważają się za znawców jego muzyki, łatwo jest interpretować jego dzieła?
Chopin zawsze jest wyzwaniem – niezależnie od tego, czy trwa Konkurs Chopinowski, czy po prostu sezon artystyczny. To niezwykle wymagający kompozytor. Dla mnie jednak nie jest to nigdy forma konkurencji czy pojedynku. Traktuję interpretację jako prezentację artystyczną, wgląd w siebie i w muzykę. To podróż w głąb własnej duchowości i próba jak najgłębszego przeżycia dzieła. Oczywiście, czuję ciężar wielkiej tradycji pianistycznej w Polsce, ale moją rolą jest wykonywać pracę artysty na scenie, a nie zastanawiać się, czy istnieją „lepsze” wykonania.
Koncertuje Pani często w Polsce i za granicą. Co sprawia, że muzyka Chopina porusza słuchaczy w najdalszych zakątkach świata?
Właśnie wróciłam z Japonii, gdzie podczas Expo w Osace wykonywałam muzykę Chopina – zarówno recitale solowe, jak i kameralne. To było niezwykłe doświadczenie. Publiczność w Japonii reagowała absolutną ciszą, chłonęła każdy dźwięk. Chopin porusza wszystkich – niezależnie od różnic kulturowych. Jego muzyka jest lustrem naszych emocji. To głębia psychologiczna i emocjonalna, która oddziałuje w sposób uniwersalny i właśnie w tym tkwi jej największa tajemnica.
Jest Pani także laureatką konkursu wykonawczego na instrumentach historycznych. Czy gra na fortepianach z czasów Chopina pozwoliła Pani odkryć coś nowego w jego muzyce?
Absolutnie tak. Fortepiany historyczne przybliżają nas do estetyki romantycznej poprzez swoje brzmienie. Inspiruje zarówno ich mechanika, jak i charakter dźwięku – to zmienia artykulację, czas muzyczny, pedalizację. Interpretacja nabiera zupełnie innego wymiaru niż na instrumentach współczesnych. Dlatego uważam, że każdy muzyk powinien zetknąć się z fortepianem, na którym komponował Chopin – to bezcenne doświadczenie.
Na koniec musimy zapytać – czy lubi Pani Reksia, kultowego bohatera z Bielska-Białej?
Jestem trochę za młoda na Reksia (śmiech). Ale oczywiście znam tę postać, moi rodzice oglądali go z sentymentem. Bardzo się cieszę, że będę mogła wystąpić w mieście, w którym Reksio „się urodził”.
Koncert finałowy Festiwalu Kompozytorów Polskich
Aleksandra Świgut wystąpi w Bielsku-Białej podczas koncertu finałowego Festiwalu Kompozytorów Polskich im. H. M. Góreckiego. Pianistce towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy.
📍 Miejsce: Bielskie Centrum Kultury
📅 Data: sobota, 11 października 2025, godz. 19:00
👩🎓 Artystka: Aleksandra Świgut – pianistka, solistka i kameralistka, doktor sztuk muzycznych, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Edvarda Griega w Bergen oraz prestiżowej nagrody Steinway Prizewinners Concert Network.
W programie znajdzie się Koncert e-moll Fryderyka Chopina w wykonaniu solistki oraz dwa rzadziej prezentowane dzieła z epoki kompozytora: Symfonia C-dur op. 11 Józefa Elsnera (nauczyciela Chopina) i Symfonia g-moll (Finale molto presto) Franciszka Lessela.
To niezwykłe wydarzenie będzie także okazją do uczczenia 80-lecia Orkiestry Polskiego Radia oraz 100-lecia Polskiego Radia.
Źródło: Bielskie Centrum Kultury