Po bardzo długich latach oczekiwań wreszcie pojawiły się konkrety. 30 września na Słowacji podpisano trzy umowy na budowę autostrady D3 Czadca – Żylina. To odcinek wyczekiwany nie tylko przez Słowaków, ale również i przez kierowców z naszego regionu.
Obecnie w dni powszednie droga krajowa nr 11 łącząca Czadcę z Żyliną jest mocno zakorkowana, a w godzinach szczytu momentami dochodzi do istnego paraliżu komunikacyjnego. Odczuwają to bardzo mocno i kierowcy z naszego regionu, którzy dość szybko i wygodnie docierają przez Zwardoń do słowackiej Czadcy, a potem w ślimaczym tempie wloką się w kierunku Żyliny. Od dobrych kilkunastu lat samorządowcy z regionu Kysuce i mieszkańcy toczyli istną batalię o rozpoczęcie budowy autostrady Czadca – Żylina. Co nowy rząd, to i nowe obiecanki, ale nic z tego nie wynikało. Wreszcie przed rokiem w końcu pojawiły się konkretne działania, bo ogłoszono przetargi na trasę, którą podzielono na trzy odcinki (całość o długości 25,99 km): Čadca Bukov – Oščadnica z dobudową drugiej jezdni i drugiej nitki tunelu Horelica (4 km) oraz budowy dwóch jezdni Oščadnica – Kysucké Nové Mesto (10,79 km) oraz Kysucké Nové Mesto – Žilina Brodno (11,20 km). Procedury przetargowe ciągnęły się miesiącami, bo od rozstrzygnięć były odwołania i powtórne wyłonienia wykonawców. W końcu ten „przetargowy serial” dobiegł końca i 30 września doszło do podpisania umów na wspomniane trzy odcinki. Odcinek z drugą jezdnią Čadca Bukov – Oščadnica i rozbudową tunelu Horelica wybuduje konsorcjum firm Váhostav, Metrostav i Duna Aszfalt z terminem do 2030 roku. Z kolei odcinek Oščadnica – Kysucké Nové Mesto wybuduje firma Skanska, a odcinek Kysucké Nové Mesto – Žilina Brodno wybuduje konsorcjum Váhostav, Metrostav i Duna Aszfalt).
– W tych dwóch ostatnich przypadkach termin zakończenia prac przewidziany jest do 2029 roku – informuje biuro prasowe Národnej diaľničnej spoločnosti, czyli odpowiednika polskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W sumie inwestycja będzie kosztować około 890 milionów euro bez podatku VAT. Pierwsze prace budowlane spodziewane są jeszcze w tym roku. Národná diaľničná spoločnosť wskazuje, że po wybudowaniu całego odcinka Czadca – Żylina ruch na obecnej drodze krajowej nr 11 może spaść w ciągu doby nawet o 12 tysięcy samochodów osobowych i około 5 tysięcy samochodów ciężarowych. Dla kierowców z naszego regionu to również dobre wiadomości, bo zdecydowanie przyspieszona będzie podróż z Podbeskidzia i Żywiecczyzny w kierunku Żyliny i dalej na południe Europy.