Wydarzenia Wadowice

Atak hakerów na Urząd Miejski. Wysokie ryzyko wykorzystania danych mieszkańców!

Fot. UM Wadowice

5 października przedmiotem ataku cyberprzestępców na Urząd Miejski w Wadowicach stała się infrastruktura informatyczna, w której znajdowały się m.in. bazy danych pracowników Urzędu Miejskiego w Wadowicach oraz bazy z informacjami dotyczącymi mieszkańców.

– Prowadzimy obecnie intensywne działania, których celem jest przywrócenie funkcjonowania wszystkich systemów. Incydent został także zgłoszony do właściwych instytucji, takich jak: UODO, CSIRT NASK i policja – zapewniają władze gminy.

Po przeprowadzeniu wewnętrznej weryfikacji ustalono, że poza zaszyfrowaniem danych, istnieje wysokie ryzyko, że sprawcy wykradli przynajmniej część danych i mogą je ujawnić w internecie. W wyniku cyberataku osoby nieuprawnione mogły uzyskać dostęp do danych osobowych mieszkańców gminy Wadowice. Naruszenie to stwarza ryzyko związane przede wszystkim z kradzieżą tożsamości. – Dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności poprzez weryfikację osób, które do państwa dzwonią z numerów, których nie znacie. Zalecamy również zmianę haseł do wszystkich możliwych kont – szczególnie do kont bankowych oraz do monitorowania operacji na tych kontach i sprawdzanie czy nie złożono na państwa dane wniosków kredytowych – radzą urzędnicy.

Cyberatak nie ma wpływu na działanie i bieżącą obsługę w Urzędzie Stanu Cywilnego jak również w wydziałach zajmujących się sprawami dotyczącymi meldunku oraz wydawania dowodów osobistych. Pozostałe sprawy mieszkańcy mogą załatwić wyłącznie osobiście w urzędzie za wyjątkiem opłat w kasie, które w najbliższym czasie można zrealizować tylko przelewem.

Mieszkańcy, którzy chcą uzyskać więcej informacji związanych z danymi osobowymi, mogą skontaktować się z inspektorem ochrony danych Ireneuszem Pogockim pod numerem telefonu 33 873 18 11 (wew. 202).

O wszystkich zmianach wadowicki urząd ma informować na bieżąco.

google_news