Czy przy modernizacji linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka uda się „przebić” nasyp kolejowy w Lachowicach i tym samym „wyprostować” drogę powiatową?
Chodzi o drogę z kierunku Koszarawy w stronę Stryszawy, która obecnie przechodzi pod wiaduktem kolejowym, ale jej przebieg przypomina „rogalik”. Z powodu zakrętów jest tutaj nawet ograniczenie prędkości do 20 km/h, a brak chodników i poboczy powoduje, że to odcinek jest bardzo niebezpieczny dla pieszych. O sprawie szczegółowo pisaliśmy m.in. – TUTAJ.
Pytanie o „wyprostowanie” drogi zadawane jest od kilku lat, a od ponad dwóch lat czynione są o to usilne starania za sprawą byłego radnego powiatu suskiego Wita Sarleja, wójta gminy Stryszawa Rafała Laska, starosty suskiego Józefa Bałosa, a także części radnych gminy Stryszawa, w tym m.in. radnego Józefa Pochopnia. Początkowo szło jak po grudzie, bo spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wykręcały się od tej sprawy jak tylko mogła. W końcu ustalono, że jeżeli do końca tego roku zostanie przygotowany projekt i uzyskana zostanie decyzja ZRID (zgoda na realizację inwestycji drogowej – czyli potocznie mówiąc pozwolenie na budowę), to jest szansa na inwestycję.
– Udało się uzyskać pozwolenie wodnoprawne, decyzję środowiskową. Te dokumenty pozytywnie uzgodniła spółka PKP PLK. Firma Strabag, która jest wykonawcą modernizacji linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka, złożyła wniosek do starosty suskiego o wydanie ZRID. Termin, aby do końca grudnia uzyskać dokumentację projektową i ZRID, jest niezagrożony. Starosta złożył wniosek do PKP PLK, aby inwestycję włączyć do Centrum Unijnych Projektów Transportowych i projektu modernizacji linii Żywiec – Sucha Beskidzka. Zakładam, że do końca sierpnia, a najpóźniej do września 2026 roku tunel powstanie – mówił wójt gminy Stryszawa Rafał Lasek podczas sesji Rady Gminy Stryszawa ponad trzy tygodnie temu.
To zabrzmiało niezwykle optymistycznie. Ale mniej optymistycznie brzmi już odpowiedź ze strony spółki PKP PLK, którą otrzymaliśmy kilka dni temu po naszym zapytaniu o inwestycję w Lachowicach.
– Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej skierowało do nas wniosek o włączenie budowy tunelu w zakres prowadzonej przez PLK SA inwestycji na linii nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec. Poinformowano nas jednocześnie, że samorząd przygotowuje dokumentację projektową na ten cel. Jesteśmy otwarci na współpracę z samorządem, analizujemy możliwości budowy tunelu – poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego spółki PKP PLK.
Miejmy jednak nadzieję, że ostateczeni dojdzie do budowy tunelu i spółka PKP PLK okaże zdrowy rozsądek, aby wykorzystać fakt, że trasa jest modernizowana i całkiem “przekopana”…




