Uroczyście i z wielką pompą Słowacy otworzyli dzisiaj (10 czerwca) odcinek autostrady D-3 z jedną jezdnią Svrcinovec – Skalite – Zwardoń. Co istotne dla kierowców – na ten odcinek nie obowiązuje winieta.
Uroczyste otwarcie odbyło się przy tunelu Svrcinovec o 10.00 z udziałem między innymi słowackiego ministra transportu i budowy Árpáda Érseka, szefa przedstawicielstwa Komisji Europejskiej na Słowacji Dušana Chreneka i dyrektora generalnego Narodnej dialnicnej spolocnosti Jána Ďurišina. Dla kierowców ten ponad 15,4-kilometrowy odcinek został udostępniony tuż po 16.00.
– Główne zadanie jakie ma do spełnienia ten odcinek do polskiej granicy to przede wszystkim poprawienie tranzytowego transportu w ciągu europejskiego korytarza z południa na północ Europy, ale także odciążenie trasy wiodącej z miejscowości Šahy na granicy węgiersko-słowackiej do Trsteny na Orawie na granicy z Polską oraz przejścia słowacko – czeskiego w Svrcinovcu w kierunku Cieszyna. Nowy odcinek od Svrcinovca do Zwardonia pozwala kierowcom na zaoszczędzenie 9 minut w porównaniu do starej drogi krajowej nr 12 na Zwardoń, która wiedzie przez centra miejscowości Čierne i Skalite – podkreśla Michaela Michalová, rzecznik prasowy Narodnej dialnicnej spolocnosti z Bratysławy.
Na nowym jednojezdniowym odcinku dopuszczalna prędkość wynosi do 100 kilometrów na godzinę, ale w powstałych dwóch tunelach w ciągu D-3 – Svrcinovec (420 m) i Polana (898 m) – jest ona ograniczona do 80 kilometrów na godzinę. Trasa jest niezwykle widokowa, a kierowcy przejeżdżają między innymi mostem Valy, który ma wysokość 84 metrów i jest najwyższym w środkowej Europie. Do jego budowy użyto aż 12 tysięcy kubików betonu i 2030 ton stali. Znajdują się na nim osłony przeciwwiatrowe, które do tej pory użyto we Francji i Chorwacji. Ciekawostką jest też fakt, że na jednym z filarów była zamontowana winda, a wjazd nią trwał około 2,5 minuty. W sumie na całej trasie jest aż 29 mostów o łącznej długości 3782 metrów. Na trasie, w kierunku Zwardonia, powstał parking jako miejsce obsługi podróżnego o nazwie Čierne, na razie z ubikacjami typu toi-toi. Z parkingu roztacza się przepiękny widok na miejscowość Čierne. Odcinek Svrcinovec – Skalite o długości 12,3 km budowany był od października 2013 roku i kosztował 330 milionów euro. Z kolei odcinek Skalite – Zwardoń powstawał od… 1997 roku i kosztował około 87 mln euro. Dla przypomnienia dodajmy, że otwarcie tego odcinka zniosło dotychczasowe ograniczenie tonażowe dla ciężarówek do 7,5 ton i tym samym umożliwiło przejazd tirom przez Zwardoń, a zarazem przez centra Milówki, Ciśca i Węgierskiej Górki.