Wydarzenia Cieszyn

Bogate tradycje motorowe nad Olzą. Już w 1930 roku powstał pierwszy klub!

Tradycje sportów motorowych nad Olzą są niezwykle bogate. Już w 1930 roku powstał w Cieszynie Klub Motorowy. Organizował wyścigi, rajdy i wycieczki turystyczne. Do aktywnych działaczy i zawodników należeli: Alojzy i Rudolf Mokryszowie, Franciszek Kołodziejczyk, Otmar Herok, Paweł Nowotarski, Edward Kuźma, Norbert Chmiel, Janusz Adamczyk, Alojzy Gembala, Stanisław Belon i Mieczysław Waszkowski.

Dużym powodzeniem cieszył się Międzynarodowy Okrężny Wyścig Górski na Kubalonce. Pierwszy odbył się w 1931 roku. Na imprezę przyjeżdżały do Wisły wycieczki specjalnymi pociągami. Uczestniczyły w nim takie sławy jak: Martion Schneeweiss z Austrii, Węgier Bella Komlossy na motocyklach „Rudge TT”, Włoch Guglelmo Sandri na „Moto Guzi”, Czechosłowacy Karol Balcer, Fryderyk Drokosz, Franciszek Fromel i Elka Hladkowa – na maszynach marki „Puch”, „Barry Special” i Terrot Special” oraz na „Colthorre”. Polacy, bracia Alfred i Erwin Geyer, jeździli na „DKW”, Rudolf Bogusławski i Jerzy Gembala na „Nortonach”, a Janusz Adamczyk na „BMW”.
Powstały po II wojnie światowej w Cieszynie Klub Motorowy znowu zaczął organizować rajdy, zjazdy i wycieczki. Zawodnicy startowali na pojazdach zmontowanych z różnych części, często psujących się. Prym wodzili w owych czasach Czyżowie: ojciec Józef, córka Hanka i syn Bronek. Startowali również Alojzy Golik, Karol Gabryś i Alojzy Gembala.

W latach 50. klub „przypisano” najpierw „Cefanie”, a potem „Celmie”, wreszcie został zarejestrowany jako sekcja motorowa Ligi Przyjaciół Żołnierza. Jej szefem był aż do 1959 roku Michał Łaciak. Największą spośród urządzonych przez niego imprez był zlot w 25. rocznicę śmierci Żwirki i Wigury, który odbył się 14 i 15 września 1957 roku. Uczestniczyło w nim blisko 800 motocykli i ponad 300 samochodów z całej Polski. Komandorem był długoletni dyrektor naczelny „Celmy” Bronisław Czuma.

Potem przyszła kolej na wyścigi uliczne przygotowywane wspólnie ze Slezanem z Czeskiego Cieszyna. Sekcja Motorowa zorganizowała w 1948 roku pierwszy motocyklowy wyścig „O błękitną wstęgę Olzy”. Trasa wiodła ulicami obu miast. Pętla o długości 3200 m prowadziła z mostu Wolności na polską stronę miasta, następnie przez most Przyjaźni, ulicą Główną na dworzec i ponownie na most Wolności. Rywalizowały również kobiety. W dniu zawodów autobusy i pociągi przywoziły nad Olzę tysiące kibiców. To oni podczas zmagań motocyklistów wspólnie z mieszkańcami obu części Cieszyna szczelnie zapełniali wszystkie miejsca wokół trasy wyścigowej. W czasie przerwy w wyścigach kibice podziwiali też akrobacje motocyklowe. Nazwiska takich polskich mistrzów jak: Stanisław Kanas z Opola, Ryszard Mankiewicz z Poznania, bracia Jan i Wiktor Hennekowie czy Jan Wieteska z Katowic oraz czechosłowackich jak: Franciszek Bartos, Józef Hejsmała czy Stanisław Klatil, ściągały do Cieszyna miłośników tej dyscypliny z całej Polski południowej. W 1966 roku zaczęli startować również rajdowcy samochodowi. W wyścigach wziął także udział późniejszy trzykrotny mistrz Europy Sobiesław Zasada, który startował na maleńkim „Steyer Puchu”. W tej rywalizacji brylowali nasi kierowcy. Najlepszy czas uzyskał Jan Wejner, który wyprzedził Adama Bartkowiaka.

Końcem 1970 roku powstała w Cieszynie Delegatura Automobilklubu Śląskiego, którą kierował Kazimierz Milata. Jego dziełem był m.in. „Rajd Barbórki” w ramach eliminacji mistrzostw Śląska. W 1971 roku odbył się I Rajd Samochodowy po ziemi cieszyńskiej. Później urządziła Delegatura Rajd Samochodowy o Puchar „Głosu Ziemi Cieszyńskiej”. Po raz pierwszy zdobyła to trofeum załoga Tadeusz Strządała – Karol Wawrzyczek.

Cieszyńscy rajdowcy zaczęli się liczyć w imprezach krajowych. W 1971 roku Janina Kapitan zdobyła na „Syrenie” tytuł mistrza Śląska, a jej mąż Andrzej został rok później mistrzem Polski. W tym samym roku załoga Alojzy Orawiec – Andrzej Kapitan ukończyła po raz pierwszy w historii tej imprezy, Rajd Polski na „Syrenie 104”.

Z przybyciem do Cieszyna wielokrotnego motocrossowego mistrza Polski Janusza Orzepowskiego wiążą się narodziny nowej dyscypliny sportów motocrossowych. W Boguszowicach zbudowano tor, na którym zorganizowano w 1974 roku pierwsze wielkie zawody. Ściągnęły do Cieszyna aż 20 tysięcy kibiców. Z czasem powstał samodzielny Klub Motorowy (1978 r.), który dorobił się własnych mistrzów, w tym mistrza kraju (Mirosław Hanaczek, 1985 r.) i wicemistrza (Marian Waligóra, 1984 i 1985 r.).

W 1986 roku klub stał się krajowym centrum szkolenia autocrossowców. Już pierwsza impreza w obsadzie zagranicznej, wykazała, że chętnych do uprawiania tej dyscypliny jest w regionie sporo…

Paweł Czupryna

google_news