Wydarzenia Bielsko-Biała Żywiec Sucha Beskidzka

Burmistrz Żywca o trasach pieszo-rowerowych nad jeziorami | WIDEO

Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu realizuje obecnie projekt pod nazwą „Rozwój Zeroemisyjnej Mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim”, polegający na budowie tras pieszo-rowerowych. O szczegółach tego przedsięwzięcia w studiu Beskidzkiej TV opowiedział nam burmistrz Żywca Antoni Szlagor. Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy w materiale wideo.

 

Przez jakie podmioty realizowany jest projekt i jaka jest jego wartość?

Jest to tak zwany projekt grupowy, realizowany przez Związek Międzygminny ds. Ekologii i trzy należące do niego gminy: Żywiec, Łodygowice i Czernichów, które są właścicielami terenów nad Jeziorem Żywieckim i Jeziorem Międzybrodzkim. Projekt kosztuje około 200 milionów złotych.

Ile kilometrów tras pieszo-rowerowych powstanie w ramach projektu i gdzie będą dokładnie zlokalizowane?

Planowanych jest 45 kilometrów tras pieszo-rowerowych, głównie na terenach nad Jeziorem Żywieckim i Jeziorem Międzybrodzkim, ale nie tylko, bo są również trasy, którymi trzeba do tych brzegów dojechać, na przykład przez miasto Żywiec czy poszczególnymi ulicami w gminach Łodygowice i Czernichów.

Na jakim etapie znajduje się obecnie projekt i kiedy można się spodziewać oddania tras do użytku?

Projekt realizowany jest w tak zwanym systemie zaprojektuj- wybuduj. Czyli najpierw trzeba zrobić projekt, potem uzyskać wszystkie pozwolenia i dopiero wtedy może się zacząć budowa. Ale są pewne odcinki, które zostały zaprojektowane już wcześniej, zarówno w gminie Żywiec, jak i gminach Łodygowice oraz Czernichów. Posiadamy tam również pozwolenia na budowę i prace już się tam zaczynają. Projekt musi zostać zrealizowany do roku 2028. Natomiast wszystko co leży na terenie gminy Żywiec, planujemy zrobić do końca roku 2026.

Jakie są cele, założenia tego projektu?

To po pierwsze pobudzenie działalności gospodarczej, a po drugie ograniczenie ruchu kołowego, bo skoro ktoś – zamiast jechać autem do pracy, może siąść na rower – to zmniejsza nam to liczbę samochodów na ulicach.

W jaki sposób powstanie tras pieszo-rowerowych pobudzi działalność gospodarczą?

Lokalni przedsiębiorcy będą mogli uruchomić przy trasach pieszo-rowerowych kawiarnie, bary czy hoteliki.

Część projektu stanowią również tak zwane punkty park & ride oraz bike & ride. Na czym to ma polegać?

Są to punkty, gdzie przyjeżdża się samochodem, zostawia się go na parkingu i jedzie się dalej na rowerze. Planujemy również zrobić tak, że przyjeżdża się tam samochodem i stamtąd będzie uruchomiona komunikacja zbiorowa.

W jakich przykładowych miejscach będą takie punkty?

W Żywcu na przykład na Działach Zadzielskich oraz przy Amfiteatrze.

Z jakich środków dofinansowany jest ten projekt?

Z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dla Śląska, który służy głównie temu, by wspierać regiony węglowe po zamykaniu kopalń. Ktoś mógłby spytać: a cóż Żywiec, Łodygowice czy Czerników mają wspólnego z kopalniami? Otóż bardzo dużo, bo jeszcze w niedawnych czasach z Żywiecczyzny dowoziło górników do pracy na Śląsk po pięćdziesiąt autokarów.

Czy pan burmistrz jeździ na rowerze i czy będzie pan również korzystał z tras pieszo-rowerowych?

Tak, jeżdżę na rowerze i cieszę się, że mam taką możliwość. Na razie jeżdżę po ścieżkach dydaktycznych i trasach pieszo-rowerowych, które zrobiliśmy do tej pory.

Rozmawiała: MAGDALENA NYCZ

google_news
Kronika Beskidzka prasa