Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się do modernizacji linii kolejowej Czechowice-Dziedzice – Zwardoń. Podczas niedawnych konsultacji z mieszkańcami ujawniono plany dotyczące modernizacji na terenie Żywca. Są w nich pewne udogodnienia, ale i sprawy, które budzą wśród mieszkańców kontrowersje.
Obecnie na zlecenie spółki PKP PLK powstaje studium wykonalności dla zadania „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – granica państwa” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów”. Ma ono być gotowe do kwietnia 2024 roku. W ramach przygotowań tego dokumentu odbywają się konsultacje z mieszkańcami, które wzbudzają sporo dyskusji.
DOMKI DO LIKWIDACJI
Jakie zmiany planowane są w Żywcu? To przede wszystkim dobudowa drugiego toru na odcinku Wilkowice Bystra – Żywiec – Węgierska Górka. Planowana jest też budowa nowego przystanku kolejowego Żywiec Browar za wiaduktem przy ul. Niwy. Dwa perony miałyby powstać z dojściem od ul. Niwy i z drugiej strony od potoku Rybnego. Podwyższony zostałby przy tym wiadukt w ciągu ul. Niwy pod torami do wysokości 4,20 metrów. To z kolei wymusza obniżenie ulicy od wysokości Kolonii Browar. Powstanie przystanku Żywiec Browar z dwoma torami i dwoma peronami spowoduje likwidację części domków w ogródkach działkowych. Spotyka się to z niezadowoleniem właścicieli tych domków.
W czasie dyskusji burmistrz Antoni Szlagor zaproponował przedstawicielowi PKP PLK, by zwrócono się do żywieckiego Browaru, który ma bocznicę, by nieco przesunąć linię kolejową w kierunku Zwardonia, co mogłoby pozwolić na uniknięcie likwidacji części domków działkowych. Nie będzie za to planowanego wcześniej przystanku Żywiec Łączki w okolicach tzw. mostu Widzyka. Ale w tym miejscu pozostanie rezerwa terenu pod jego budowę w przyszłości.
PRZEJŚCIE PODZIEMNE I TUNEL
Spore zmiany czekać mają stację Żywiec. Układ torowy miałby się zaczynać dużo wcześniej niż obecnie, jeszcze przed wiaduktem nad ul. Wesołą, co oznacza, że zostałby poszerzony. To z kolei spowodowałoby przesunięcie fragmentu drogi przy ul. Bielskiej/Bielów.
– Na samej stacji nieco przesunięte będą perony. Powstanie nowy jednokrawędziowy peron czwarty, czyli taki, przy którym tor będzie tylko z jednej strony. Wybudowane zostanie przejście podziemne z dojściem do peronów i na drugą stronę stacji na ul. Armii Krajowej. Przejście będzie od wysokości dworca autobusowego – tłumaczy przedstawiciel PKP PLK.
Ale zlikwidowana zostanie kładka nad torami, która obecnie umożliwia przejście na perony i od ul. Dworcowej do ul. Armii Krajowej. Uwagi do takiego pomysłu zgłasza przewodniczący Rady Miejskiej w Żywcu Jarosław Gowin.
– Ludzie przechodzą po kładce z jednej strony miasta na drugą, idąc w kierunku firm, zakładów pracy, w tym przy ul. Leśnianka. Jak znam życie, to po likwidacji kładki wielu będzie chodziło na skróty przez tory. Czy nie można byłoby zostawić kładki? – zastanawia się przewodniczący.
Przedstawiciel PKP PLK tłumaczy, że z powodu przesunięcia peronów kładka musiałaby zostać całkowicie przebudowana, a możliwość przejścia z jednej strony miasta na drugą zapewni przejście podziemne. Planowana jest likwidacja obecnego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Objazdowej, czyli pomiędzy ul. Dworcową i ul. Armii Krajowej.
– Ale tutaj powstanie tunel pod torami. Dzięki temu kierowcy będą mogli swobodnie przejechać bez konieczności stania przed szlabanami. Powstanie tunelu spowoduje obniżenie fragmentu ul. Armii Krajowej i Fabrycznej. Po drugiej stronie trzeba będzie przerobić dojazd do ul. Dworcowej i do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Na stacji Żywiec powstanie nowe miejsce przeładunkowe dla pociągów towarowych. Wjazd do tego punktu powstanie na wysokości ul. Miłej, co oznacza fizyczną likwidację znajdującej się tam firmy – zaznacza przedstawiciel PKP PLK.
CO Z ŁĄCZNICĄ?
W przypadku pozostałych przejazdów kolejowych kategorię F uzyskać ma dojazd do byłej stanicy wędkarskiej przy tzw. żwirowni na granicy Żywca z Pietrzykowicami. Kategoria F oznacza, że ustawiony zostanie tam szlaban zamykany na kłódkę, a zarządzać i utrzymywać przejazd będzie prywatny inwestor. Jednak spółka PKP PLK nie wyklucza w przyszłości wykonania tam rogatek z sygnalizacją świetlną, ale pod warunkiem, że droga będzie miała status publicznej. Przejazd na ul. Ludnej, który wcześniej planowano do likwidacji, będzie tylko dla pieszych. Pozostanie przejazd na ul. Tetmajera, który ma zostać nieco poszerzony, a przy nim powstać miałby chodnik. Przedstawiciel PKP PLK przyznał, że na razie nie będzie budowy łącznicy dla pociągów od strony Bielska-Białej w kierunku Suchej Beskidzkiej z pominięciem stacji Żywiec, co wśród mieszkańców budzi kontrowersje.
– Opinia mieszkańców i części osób spoza Żywca jest bardzo negatywna. Mieszkańcy nie wyobrażają sobie, że z powodu budowy łącznicy wyburzono by kilka domów w rejonie ul. Bielów. Inni z kolei nie wyobrażają sobie, aby pociągi w kierunku Suchej
Beskidzkiej i Zakopanego omijały stację Żywiec – wskazuje przewodniczący Jarosław Gowin.
Przedstawiciel PKP PLK uważa, że jeśli nie będzie łącznicy, zatrzyma się rozwój komunikacyjnych możliwości Żywca. Poza tym, dzięki łącznicy będzie można dojechać do centrum miasta. Mimo że spółka PKP PLK wycofała się z pomysłu budowy łącznicy, burmistrz Antoni Szlagor twierdzi, że trwają zabiegi, by jednak powstała.
– Temat budowy łącznicy podnosić będzie Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka. Na ten temat rozmawiamy z marszałkami województw śląskiego i małopolskiego. Łącznica jest bardzo ważna dla Żywca i dla Aglomeracji Beskidzkiej. Będziemy o to walczyć – zapowiada burmistrz.
Tymczasem przedstawiciel PKP PLK przyznał, że obecnie nie ma zapewnionych pieniędzy na modernizację linii Czechowice-Dziedzice – Zwardoń, która w wybranym wariancie W3a miałaby kosztować blisko 3,8 miliarda złotych. W optymistycznej wersji prace miałyby ruszyć na przełomie… 2029 i 2030 roku.
Żadne rozwiązania nie pomogą przy obecnej sytuacji. Na “remontowanym” moście na Sole hula wiatr… Czy redakcja mogłaby zająć się tym tematem?
Przystanek na Łączkach to super pomysł. Nie trzeba by pchać się w korki w centrum aby na dworzec dotrzeć. Zrezygnować z niego mógł tylko ktoś kto nie jeździ po Żywcu.
bardzo dobra lokalizacja przystanku Browar, powinien być jak najbliżej strefy przemysłowej. Niech się burmistrz weźmie za budowę centrum przesiadkowego z darmowymi parkingami przy dworcu. Wokół jest tyle niezagospodarowanego miejsca , a nie łupić kierowców. Budowa łącznicy na Suchą głupi pomysł. Dlaczego już teraz nie można wydłużyć relacji pociągów które stoją w Żywcu do np. Jeleśni czy Suchej. Wystarczyło by wybudować peron przy parku i sprawa załatwiona i dla żywczaków i dla młodzieży szkolnej dojeżdżającej do szkół w centrum i w Sporyszu.
Jestem ZA komunikacją publiczną, czy to kolejową czy to autobusową. Pytanie jednak rodzi się ile to będzie kosztować zwykłego mieszkańca? Czy Szlagor i spółka chce krzesać diamentowe kokosy na tym wszystkim? Jeździłbym autobusami ale bilety są horrendalnie drogie! Panie Szlagor, kiedy zrobi pan tak jak w Żorach czy Zawierciu? Kiedy komunikacja będzie bezpłatna lub tak jak na Malcie – 1 Euro i podróżujemy komunikacją cały dzień? Jest pan w stanie wyrzucić z siebie rozbójnika łupiącego ludzi albo raczej odebrać tym różnym prezesom spółek komunikacyjnych niebotyczne uposażenia? Inaczej te plany i działania to se pan wsadź do swojej zachłannej d…
Ten Zywiec-Browar dobry pomysl duzo ludzi pracuje na ul. Leśnianka
Zlikwidować idiotyczne kładki, trzeba Panu Gowinowi pojechać do Czechowic Oświęcimia, Trzebini jak wyglądaj stacje bez kładek. Wyremontować jak trzeba, ludzie potrzebują kolei. Sam korzystam z nowych tras/ wyremontowanych/ jest super. Czas na Żywiec…nie tylko z piwem….:)))))
Spotkanie informacyjne, jakież to konsultacje z mieszkańcami jeśli wypowiada się burmistrz i przewodniczący Rady Miejskiej? A i burmistrz zapowiada, że będzie się wypowiadało w przyszłości Stowarzyszenie. Kiedy były spotkania z mieszkańcami?
Były tylko trzeba się interesować
Zdecydowanie nie ten kierunek, nie wszyscy miszą się interesować i po to jest portal informacyjny aby podać spotkania konsultacyjnie.
Pieniądze na modernizacje może zapewnić bez problemu z UE za relokacje do nas migrantów
emigranci przecież będą robili modernizację, zrobi się obóz i po problemie.
Jasne że tak bo to tacy sami ludzie jak my i będą z nami żyli i mieszkali .
Weźże się relokuj do Korei Pólnocnej…
Potrzebna jest siła robocza a tej cały czas brakuje , niech przyjeżdżają będą pieniądze i siła robocza.
Ok a widziałeś murzyna dupk…. na budowie? Bo ja trochę budów zwiedziłem po świecie i to jednostki tam pracowały. Więc nie piernicz o sile roboczej oni się już narobili za darmo dla usa :)))) i teraz mają to gdzies
Nie zwiedziłeś lecz tyrałeś tam za murzyna.
No się zgadza ale teraz nie robię za 5000 czy 7000 i spłacam z tego kredyt na dom:))) a frajernia robi za takie grosze i płacze ze inflacja jakieś wakacje i inne dyrdymały rząd wymyśla. Potem panika że Tusk wygrał a dziad przegrał mnie tam je…. kto u steru pakuję manaty i jadę. Nie wspomnę o emeryturze którą nie wiadomo czy będziecie mieli. Więc wolę tam “tyrać” niż tu udawać bosa z płótnem w kieszeni
no tak, po poziomie komentarzy widać, że tyrasz po budowach, kasa to nie wszystko.
Nie ale pozwala lepiej żyć a tym samym nie zazdrościć