Władze miast i samorządowcy wykorzystują witacze do oznaczenia swojego miasta lub wyróżnienia swojego regionu. Takie reklamy zwykle występują w formie ciekawych i oryginalnych, często podświetlonych brył, które przyciągają uwagę przechodniów i kierowców. Witacze są konstrukcjami wolnostojącymi, które przybierają formę kilkumetrowych konstrukcji lub zwykle 2-metrowych napisów przestrzennych. Witacze przy drogach wjazdowych służą do promocji danego miejsca, ale również spełniają rolę jako punkty orientacyjne.
Witacze są najczęściej umieszczane przy wjazdach do miast, gmin, ale także mogą być używane jako tzw. directory signs. Ich głównym zadaniem jest powitanie i pokierowanie odwiedzających. Dlatego kluczowe jest przemyślane umieszczenie witaczy, aby były widoczne i czytelne zarówno dla przechodniów jak i kierowców. Nowoczesne projekty witaczy i liter przestrzennych dla miast są teraz bardziej kreatywne, skupiają się na estetyce, starannym wykonaniu, wyjątkowym designie oraz charakterystycznym sloganie, który ma zapadać w pamięć. Oświetlenie witacza również odgrywa ważną rolę, aby były widoczne zarówno w dzień, jak i w nocy.
Witacze i napisy przestrzenne są świetnym narzędziem promocyjnym dla miast i gmin. Pełnią funkcję wielkoformatowej wizytówki. Dlatego istotne jest, aby były trwałe i ponadczasowe, wykonane z trwałych materiałów, aby dobrze prezentowały się przez długi czas. Witacze wykonane są zwykle z aluminium, dibondu, cortenu, blach strukturalnych. Konstrukcja nośna zbudowana jest ze stali, a całość zakotwiczona jest z fundamentem stałym lub nastawnym.
Ważnym aspektem jest wysokość witaczy. Żeby witacz był zauważalny, powinien mieć wysokość około 6 do 8 metrów. Stawianie niższych konstrukcji mija się z celem, ponieważ nie są wówczas widoczne. Istotny jest również właściwy montaż witaczy, aby zapewnić im stabilność i ochronę przed gwałtownymi warunkami atmosferycznymi. By witacze były bezpieczne dla otoczenia muszą spełniać normy budowlane wynikające z występowania w naszym kraju stref wiatrowych.
Witacze znowu stają się modną wizytówką miasta. Często, przy drogach, spotkamy niestandardowe i estetyczne konstrukcje witające przyjeżdżających. Kiedyś nie przywiązywało uwagi do estetyki witaczy. Przy wjazdach znajdowały się zaniedbane, betonowe i stalowe konstrukcje, które już dawno powinny „przejść na emeryturę”. W działania marketingowe warto inwestować. Wie to każde przedsiębiorstwo, miasto, firma. Witacze mogą mieć duży potencjał. Najlepiej, jeśli nie są sztampowe – im bardziej pomysłowe i niepowtarzalne, tym lepiej.