Zamawiając wydruki cyfrowe w profesjonalnej drukarni, klienci liczą na jak najlepszą jakość końcowego efektu. Istotne jest m.in. bardzo dobre spasowanie kolorystyczne. Pod tym względem najlepsze rezultaty daje zastosowanie specjalnej palety Pantone. Czym ona jest i co warto wiedzieć na jej temat?
Co to jest Pantone? Podstawowe informacje
Zlecenie przygotowania wydruku zewnętrznej drukarni to rozwiązanie, na które decyduje się wiele przedsiębiorstw z różnych branż, zwłaszcza w przypadku realizowania projektów o większym nakładzie. Skorzystanie z usług sprawdzonej firmy stanowi gwarancję ich wysokiej jakości. Aby uzyskać jak najlepsze efekty, klienci planujący współpracę z przedsiębiorstwem poligraficznym często wyszukują w internecie takich haseł, jak „panton drukarnia”, „drukarnia kolory pantone” itp. Warto wiedzieć, dlaczego tak się dzieje.
W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, czym w ogóle jest Pantone. Mianem tym nazywa się specjalną paletę kolorów – każdy z nich jest oznaczony przy pomocy odrębnego numeru. W podstawowym zestawie można znaleźć ich aż 1761. Co ciekawe, każdy dostępny odcień w systemie identyfikacji kolorów Pantone powstał na skutek wymieszania 18 pigmentów.
Warto przy tym wiedzieć, że skala Pantone pozwala na uzyskanie praktycznie idealnego dopasowania kolorystycznego. Stosuje się ją więc zwłaszcza wtedy, gdy konieczne jest perfekcyjne odwzorowanie jakiejś barwy. Może to mieć miejsce np. w przypadku drukowania logo jakiejś firmy.
Trzeba także pamiętać, że odwzorowania Pantone w innych modelach kolorystycznych, takich jak CMYK (w druku) czy RGB (na ekranie monitora), wcale nie należą do oczywistych. Dlatego też chcąc zastosować tę skalę, warto wcześniej dokładnie obejrzeć wzornik Pantone. Dzięki temu będzie się miało pewność co do tego, jaki efekt zostanie ostatecznie osiągnięty. Aby uzyskać 100% gwarancję, że kolory Pantone spełnią oczekiwania, dobrze jest również zamówić wydruk próbny.
Skąd wziął się Pantone? Kilka słów o historii
Skala kolorów Pantone jest dziełem Amerykanina Lawrence’a Herberta. Ukończył on studia chemiczne i biologiczne na Uniwersytecie Hofstra w 1951 roku. Wkrótce później dołączył do firmy poligraficznej braci Levine, która specjalizowała się w druku komercyjnym. Po pewnym czasie Herbert wykupił akcje przedsiębiorstwa i zmienił jego nazwę właśnie na Pantone. Z kolei już w 1963 roku wpadł na pomysł zastosowania nowego rozwiązania, które miało pomóc zarówno grafikom, jak i branży drukarskiej. Stworzył wówczas unikalny system identyfikacji kolorów, który opierał się na założeniu, że każdy inaczej widzi i interpretuje spektrum. Był to początek wzorca barw, który do dziś znany jest jako Pantone® (Color) Matching System®. Co ciekawe, jego poszczególne barwy znajdują zastosowanie nie tylko w druku, lecz także chociażby w branży modowej, a nawet w architekturze.
A co w przemyśle? – nie ma tam tej palety lecz inny system RIAL. To tak gwoli uczciwości.
RAL