Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Katowicach po raz kolejny w ciągu minionych lat ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem azbestu.
Oferta skierowana jest do lokalnych samorządów. Gminy prowadzą bowiem na swoim terenie własne programy dotyczące usuwania wyrobów zawierających azbest. W ten sposób pomagają finansowo właścicielom budynków pozbyć się tego szkodliwego materiału. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Katowicach od początku wspiera te działania żywą gotówką. Wnioski o tegoroczne dofinansowanie jednostki samorządu terytorialnego mogą składać do 30 kwietnia. Przy czym pozyskane w ten sposób środki muszą być wykorzystane (termin zakończenia tegorocznych zadań) do 30 września.
Pozbycie się azbestu, to jedno ze zobowiązań, jakie podpisał nasz kraj wstępując do Unii Europejskiej. Ten niegdyś powszechnie wykorzystywany w budownictwie materiał musi zostać w całości usunięty z budynków i zutylizowany do 2032 roku. Wydaje się, iż czasu pozostało jeszcze sporo, lecz termin nieubłaganie się zbliża, a tu i ówdzie wciąż widzi się pokryte azbestowymi płytami dachy czy elewacje. Zwłaszcza na wsiach, widok taki jest nadal powszechny.
Tymczasem azbest uznawany jest za materiał bardzo szkodliwy dla zdrowia, rakotwórczy i niebezpieczny dla środowiska naturalnego. Problem z jego szybkim wyrugowaniem z polskiego krajobrazu polega głównie na tym, iż demontaż i późniejsza utylizacja wyrobów zawierających azbest nie jest łatwa, a do tego bardzo kosztowna. Materiał musi być zdejmowany z obiektów budowlanych według ściśle określonych zasad. Mogą to robić wyłącznie uprawnione do tego firmy. Poza tym usunięty azbest musi zostać odpowiednio zabezpieczony i trafić na specjalnie, do tego wyznaczone składowiska, a takich w kraju jest niewiele.
Bez wsparcia samorządu wiele osób nie byłoby w stanie samodzielnie udźwignąć takiego wydatku. Gminy dopłacają więc swoim mieszkańcom – w ramach wspomnianych gminnych programów – do każdej tony zutylizowanego azbestu. Czasami taka dotacja pokrywa 100 procent kosztów pozbycia się szkodliwego materiału, innym razem tylko część. Wiele zależy od stopnia trudności, jakich przysporzy demontaż. Pieniądze na wsparcie, jakie gminy udzielają osobom fizycznym, pochodzą między innymi właśnie z dotacji WFOŚ.
Zainteresowanie pozyskaniem z tego źródła środków na realizację powyższych gminnych programów – jak przyznał Karol Majewski rzecznik prasowy katowickiego WFOŚ – jest wśród samorządów województwa śląskiego wciąż spore. Przy czym wnioski do WFOŚ napływają obecnie głównie z gmin wiejskich, gdzie jak wspomnieliśmy, wciąż na budynkach zalega sporo azbestu. Szczegóły dotyczące tegorocznego naboru wniosków można znaleźć na stronie katowickiego WFOŚ.
Marcin Płużek
“Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja”