Jest wiele sposobów na to, jak firmy – niezależnie od swojej wielkości – mogą dbać o środowisko przyrodnicze. Niektóre marki specjalizują się w wyznaczaniu trendów ekologicznych i podejmują różnorodne inicjatywy na rzecz czystszego świata. Przyjrzyjmy się kilku najczęściej wybieranym przez przedsiębiorstwa drogom ku ekologii.
Współczesna ekologiczna firma
Współczesne przedsiębiorstwa kierują się nowoczesnymi strategiami biznesowymi, do których zalicza się m.in. CSR (Corporate Social Responsibility). Uwzględnia ona dobre relacje z pracownikami, różne interesy społeczne i kwestie ekologiczne. Oprócz tego ważny jest tzw. zrównoważony rozwój, który nie jest tylko pustym frazesem. To doktryna ekonomiczna, która zakłada świadome kształtowanie relacji między dbałością o środowisko, jakością życia i wzrostem gospodarczym.
Ważne zasady na początek – ekologiczne przedsiębiorstwo
Ekologia zaczyna się od małych kroków. Dlatego każda firma wprowadzać powinna pewne zasady i małe inwestycje, które co prawda wiele nie kosztują, ale pomagają mieć duży wpływ na całościowy odcisk środowiskowy danego przedsiębiorstwa.
Dobrze skonstruowana polityka ekologiczna powinna zakładać:
- ograniczenie wytwarzania śmieci
- umożliwienie pracownikom sprawnego segregowania śmieci przez umieszczenie odpowiedniej liczby pojemników
- stawianie na elektroniczne rozwiązania, które umożliwiają ograniczenie papierowych dokumentów
- inwestowanie w odnawialne źródła energii
- wybieranie sprzętów energooszczędnych
- wspieranie rozwiązań ekologicznych stosowanych przez pracowników: postawienie odpowiedniej ilości stojaków na rowery i zapewnienie infrastruktury dla rowerzystów (np. łazienek pozwalających się odświeżyć), stacji do ładowania samochodów elektrycznych.
Działania stosowane przez największych
Wraz z wielkością przychodzi równie wielka odpowiedzialność. Dlatego międzynarodowe koncerny powinny kłaść szczególny nacisk na transparentną ekologicznie działalność. Dokładne rozpisanie emisji dwutlenku węgla netto oraz działań dążących do zminimalizowania jego wydzielania są obecnie kluczowym elementem zarówno strategii wewnętrznej, jak i marketingowej. Dowiedz się, jak o środowisko dba Coca Cola HBC: https://poland-baltics.coca-colahellenic.com/pl/zrownowazona-przyszlosc/nasze-zobowiazania/swiat-bez-odpadow.
Standardowymi działaniami prośrodowiskowymi stosowanymi przez koncerny jest dokładne sprawdzanie całego łańcucha produkcyjnego i wybieranie rozwiązań zrównoważonych ponad te eksploatujace środowisko. W zależności od tego, co dana firma wytwarza, różne działania będą miały większe bądź mniejsze znaczenie: ograniczanie śladu węglowego poprzez optymalizowanie transportu, używanie OZE zamiast paliw kopalnych, korzystanie z surowców wyłącznie ze zrównoważonych źródeł i posiadających stosowne certyfikaty.
Oprócz oczywistego wymiaru ekologicznego działań prośrodowiskowych, firmy odnoszą również indywidualne zyski z dobrej polityki proeko. Przede wszystkim jest to zwiększenie zaufania w oczach konsumentów i wyróżnienie jej na tle konkurencji, która nie dba tak bardzo o aspekty związane z ekologią.