Lato sprzyja organizacji imprez masowych. Festyny, pikniki, koncerty… to dobra szansa na promocję oraz zapewnienie lokalnej społeczności atrakcyjnej rozrywki. Pamiętaj jednak, że na Tobie, jako na organizatorze takiego eventu, ciążą obowiązki wynikające z przepisów prawa. Jak w praktyce wygląda ochrona imprez masowych i jakich formalności trzeba dopełnić?
O tym, czy impreza jest masowa, czy nie, decyduje liczba uczestników. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, można za nią uznać wydarzenie artystyczne, sportowe lub rozrywkowe, w której planuje się uczestnictwo:
- co najmniej 1000 uczestników – jeśli mowa o evencie plenerowym (w tym organizowanym na stadionie),
- minimum 300 osób w przypadku imprez zamkniętych.
Warto tu zwrócić uwagę na to, że liczy się szacowana, a nie rzeczywista liczba uczestników. Powód, dla którego wprowadzono tę zasadę jest prosty: o zabezpieczenie eventu trzeba zadbać z wyprzedzeniem.
Ochrona imprez masowych krok po kroku
Jeżeli chcesz zorganizować imprezę, która ma masowy charakter:
1) uzyskaj opinię od służb bezpieczeństwa
O jej wydanie należy poprosić właściwych dla miejsca wydarzenia: komendanta policji, komendanta Państwowej Straży Pożarnej, inspektora sanitarnego oraz pogotowia ratunkowego.
2) przygotuj graficzny plan miejsca eventu
Należy na nim zaznaczyć m.in. drogi dojścia i rozchodzenia się publiczności, drogi ewakuacyjne, punkty pomocy medycznej, punkty informacyjne, lokalizację zabezpieczeń przeciwpożarowych, rozmieszczenie służb porządkowych i informacyjnych, a także punktów gastronomicznych, sanitariatów itp.
3) przygotuj instrukcje przeciwpożarowe, program eventu oraz inne dokumenty
Należy m.in. wskazać osobę, która będzie pełniła funkcję kierownika ds. bezpieczeństwa.
4) zadbaj o zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników służby informacyjnej i ochrony
Warto pamiętać, że przy imprezach niezakwalifikowanych jako podwyższonego ryzyka należy zapewnić 10 członków służb na pierwszych 300 uczestników i co najmniej 1 na każde kolejne 100 osób. Aż 20% wszystkich członków służb muszą stanowić służby porządkowe. Ochrona imprez masowych powinna być powierzona w ręce ekspertów z doświadczeniem – tak, aby w przypadku powstania sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu mogli oni prawidłowo zareagować i zapobiec problemom.
5) złóż wniosek o pozwolenie na jej organizację
Wniosek ze wszystkimi załącznikami wymaganymi przez przepisy prawa powinien trafić do urzędu miasta lub gminy, w której ma się odbyć event – należy go przekazać minimum na 30 dni przed dniem imprezy; w wyjątkowych przypadkach prawo dopuszcza możliwość skrócenia tego terminu do 14 dni. Do wniosku należy dołączyć opłatę skarbową.
6) jeśli to impreza z płatnym wstępem – wykup ubezpieczenie OC
Warto o nim pomyśleć także przy organizacji eventu bezpłatnego.
Wiele jest obowiązków związanych z imprezą masową w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom. Dlatego zdecydowana większość organizatorów korzysta ze wsparcia profesjonalistów z branży security, np. firmy Konsalnet, która jest liderem rynku. Eksperci zadbają zarówno o fizyczne zabezpieczenie eventu, jak i o dopełnienie formalności prawnych.
Jestem wrogiem zabezpieczenia meczy przez policję jakim prawem na to idą nasze podatki a kibole niech się pozabijają mniej idiotów ,to jedno a drugie to imprezy gminne dziwię się kto rozlicza dochody stoisk wiejskich i czy mają badania i zezwolenia na prowadzanie sprzedaży to naprawdę idzie na żywioł.