Jesienią tego roku zaplanowano otwarcie dla ruchu odcinka powstającej obwodnicy Oświęcimia od nowego ronda przy ulicy Jagiełły do skrzyżowania ul. Zatorskiej z Grojecką. To informacja jaką podał wykonawca inwestycji firma Budimex podczas spotkania w Urzędzie Miasta Oświęcim.
Wspomniana obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie nową dwujezdniową drogą o długości ponad 9 km. Rozpoczynać się będzie przy węźle Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1, a kończyć w okolicach skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej. Trasa ominie od południa Oświęcim zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut mówi, że co kwartał w oświęcimskim magistracie odbywają się spotkania samorządowców oraz inwestora (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) i wykonawcy.
– Chcemy wiedzieć jak przebiegają prace, jakie są bieżące problemy na tej inwestycji. Ważne jest to, że przed nami już pierwsze efekty prac i możliwość korzystania z fragmentu obwodnicy. Jest jednak wiele kolejnych spraw i wyzwań inwestycyjnych. Dalej będziemy starali się dopingować wykonawcę i tak oddziaływać na inwestora, aby zakończone odcinki oddawać w miarę szybkim terminie. W tym przypadku myślę o moście na Sole. Dużym wyzwaniem jest budowa tunelu pod torami kolejowymi przy ul Ostatni Etap. Podczas naszych spotkań mówimy też o problemach, jakie mają mieszkańcy miasta i gminy dotyczące porządku, hałasu czy organizacji ruchu, która pozwala na w miarę płynne korzystanie z dostępnych dróg. Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole to kluczowa inwestycja dla Oświęcimia i ziemi oświęcimskiej. Wszystkim nam zależy, aby jak najszybciej została oddana, bo poprawi układ komunikacyjny i możliwości rozwojowe miasta i regionu – podkreśla prezydent Janusz Chwierut.
W czasie ostatniego spotkania przedstawiciel firmy Budimex poinformował, że w połowie 2025 roku zakończą się prace konstrukcyjne i nawierzchniowe przy budowie mostu na Sole, który w robotach konstrukcyjnych jest ukończony w 60 procentach.
– Jest już jezdnia prawa, a prace przeniosły się na lewą stronę. Prace konstrukcyjne zakończą się pod koniec tego roku. W przyszłym roku ruszymy z robotami wykończeniowymi i nawierzchniowymi – zaznaczył Paweł Darowski, kierownik budowy.
W kolejnych tygodniach na odcinku ul. Zatorskiej, od Castoramy, do skrzyżowania z ul. Grojecką, prowadzone będą roboty nawierzchniowe i wykończeniowe. Zgodnie z wcześniejszą deklaracją wykonawcy pod koniec sierpnia znikną utrudnienia na ul. Zatorskiej.
– Ruch dwukierunkowy zostanie poprowadzony przez nowo budowane rondo. Do końca czerwca do użytku mieszkańców zostanie oddana ul. Pod Olszyną. Skrzyżowanie ul. Ofiar Faszyzmu i ul. Pławskiej do września zostanie całkowicie przebudowane i oddane do ruchu. W międzyczasie prowadzone będą roboty na ul. Wojewódzkiej w Harmężach. Tam wykonano rondo poza trasą istniejącej drogi i prowadzone będą roboty bitumiczne. Utrudnienia dla mieszkańców będą związane z włączeniem ulicy w istniejący ślad – tłumaczył kierownik Paweł Darowski w trakcie spotkania.
Jak informuje Katarzyna Kwiecień, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Oświęcim, w czasie spotkania wiele uwagi poświęcono drążeniu tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Ostatni Etap. Jeśli jeszcze w czerwcu uda się dopełnić wszystkie formalności, to roboty ruszą w lipcu.
Strona Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z informacjami o budowie obwodnicy Oświęcimia dostępna jest – TUTAJ.