Od początku 2025 roku kapitał zakładowy Kolei Śląskich wzrósł ponad trzykrotnie – z blisko 141 mln zł do niemal 454 mln zł. Ostatnio w czerwcu, kiedy tabor regionalnego przewoźnika zasiliło trzynaście pojazdów przekazanych przez Województwo Śląskie w formie aportu.
Rekordowa wartość kapitału zakładowego Kolei Śląskich to efekt trzech decyzji właścicielskich zarządu Województwa Śląskiego: dwóch podwyższeń kapitału gotówkowego – łącznie o 112 mln zł oraz przekazania trzynastu pociągów – czterech “Flirtów” i dziewięciu “Elfów”.
Inwestycje w nowoczesny tabor i zaplecze techniczne
– Koleje Śląskie z każdym przebytym kilometrem udowadniają, że nawet najdrobniejsze inwestycje przekładają się na dynamiczny rozwój spółki. Chcemy ją wzmacniać, aby przejęła pełną odpowiedzialność za majątek, którym dysponuje – mówi Grzegorz Boski, wicemarszałek Województwa Śląskiego.
Środki z dokapitalizowania w 2025 roku Koleje Śląskie przeznaczają na zakup taboru kolejowego i rozbudowę zaplecza technicznego przy ul. Raciborskiej w Katowicach, która trwa od marca 2024 roku.
W lutym na tory województwa śląskiego wyjechały trzy pierwsze Impulsy 2 – nowoczesne, ekologiczne pociągi ze strefami dla rodzin, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami. Koleje Śląskie zamówiły w sumie pięć takich pojazdów, a Województwo Śląskie kolejne 26 składów.
– Kapitał, który trafił w tym roku do spółki, pozwala nam konsekwentnie inwestować w jakość, bezpieczeństwo i komfort przewozów – mówi Krzysztof Klimosz, prezes zarządu Kolei Śląskich i dodaje, że wsparcie Województwa Śląskiego jest dowodem na kluczowe znaczenie transportu kolejowego dla rozwoju mobilności w całym regionie.
Nowe pociągi i nowe trasy
Razem z rozwojem floty Koleje Śląskie rozbudowują także siatkę połączeń. Tylko w letniej korekcie rozkładu jazdy pojawiły się trzy nowe linie obsługiwane przez regionalnego przewoźnika: S74 Tychy – Orzesze Jaśkowice i dwie nowe trasy prowadzące na lotnisko w Pyrzowicach z Gliwic – przez Tarnowskie Góry (S14) oraz przez Katowice i Sosnowiec (S19).