Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że na 14 kwietnia ogłosi przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dwóch kolejnych odcinków drogi ekspresowej S52 (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej): Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów.
Wspomniana BDI to ponad 61-kilometrowy odcinek ekspresówki S52 Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok) – Głogoczów, który w planach budowlanych podzielono na cztery odcinki. 13 stycznia tego roku ogłoszono przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę odcinka Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok) – Bulowice (16 km). Tydzień później ogłoszono podobny przetarg na odcinek Chocznia – Kalwaria Wschód (20 km). W obu przypadkach oferty zostały otwarte i wybrano wykonawców.
– W kwietniu planujemy podpisanie umów z wykonawcami, ale przy odwołaniach do Krajowej Izby Odwoławczej może się to oddalić o 2-3 miesiące – powiedział Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA podczas swojej wizyty na sesji Rady Powiatu Suskiego.
Zapowiedział, że 14 kwietnia ogłoszone zostaną przetargi na dwa kolejne odcinki BDI: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów. Według jego zapowiedzi pierwsze odcinki BDI powinny zostać wybudowane do 2031 roku, a ostatni do 2033 roku. Początkowo szacowano, że koszt całej BDI będzie kosztować 8 miliardów złotych. Jednak ostatnie wyliczenia pokazują, że może to być 6 miliardów złotych, bo m.in. ograniczono ilość MOP-ów (miejsc obsługi podróżnych).
– W budżecie zabezpieczone są środki finansowe na dokumentację i na pierwsze odcinki BDI. Na pozostałe poszczególne będą one zabezpieczane przed uzyskaniem ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (pozwolenia na budowę – przyp. red) – dodał dyrektor Maciej Ostrowski.