Wydarzenia

Koleje Śląskie: punktualność mimo utrudnień

Pomimo trwających prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK i związanych z nimi ograniczeń w ruchu pociągów, Koleje Śląskie utrzymują wysoki poziom punktualności. W 2024 roku 92,14 proc. pociągów dotarło do stacji końcowej zgodnie z rozkładem lub z maksymalnie pięciominutowym opóźnieniem. To wynik lepszy od ogólnopolskiej średniej wynoszącej 91,64 proc., którą wyliczył w raporcie za 2024 rok Urząd Transportu Kolejowego. W pierwszym kwartale 2025 roku Koleje Śląskie osiągnęły jeszcze wyższy wynik – 92,84 proc. pociągów dotarło na czas do stacji końcowej.

8 maja wszystkie pociągi Kolei Śląskich na ponad 20 liniach dojechały do stacji docelowej punktualnie! Tego dnia, przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego najbardziej dała się we znaki podróżującym do Krakowa (co 10 pociąg dojeżdżał nieco później), ale… średnia punktualność wszystkich kursów wyniosła 99,6 proc. i była wyższa niż ubiegłoroczny, marcowy rekord w tej dziedzinie.

Punktualnie jak z Bytomia do Gliwic

Wśród wszystkich tras obsługiwanych przez Koleje Śląskie, największym poziomem punktualności wyróżnia się linia S18 łącząca Gliwice z Bytomiem. W 2024 roku 98,31 proc. pociągów kursujących na tej trasie dotarło na czas, a w pierwszym kwartale 2025 roku aż 99,06 proc.

Krótka trasa, zaledwie dwa przystanki pośrednie oraz brak ruchu dalekobieżnego sprawiają, że warunki na tej linii sprzyjają realizacji kursów zgodnie z rozkładem – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich.

W czołówce najbardziej punktualnych połączeń w pierwszym kwartale 2025 roku znalazła się również linia S72 (Rybnik – Pszczyna) z wynikiem 98,67 proc. oraz linia S78 (Racibórz – Chałupki) z punktualnością na poziomie 98,34 proc.

Co wpływa na opóźnienia?

Aktualnie najczęstszą przyczyną opóźnień są prace prowadzone przez PKP PLK – szczególnie w rejonie katowickiego węzła kolejowego. Opóźnienia powodują także czynniki losowe, takie jak trudne warunki atmosferyczne czy awarie. Przykładem może być uszkodzenie rury wodociągowej przy ul. Bagiennej w Katowicach, które 30 kwietnia doprowadziło do zalania torów i czasowego całkowitego wstrzymania ruchu pociągów.

Prace modernizacyjne są niezbędne dla poprawy jakości i bezpieczeństwa podróży, ale wiążą się z czasowymi utrudnieniami. Dokładamy wszelkich starań, aby minimalizować wpływ tych utrudnień na naszych pasażerów – mówi Bartłomiej Wnuk.

Zmiany w rozkładzie jazdy spowodowane utrudnieniami

6 maja 2025 roku rozpoczął się kolejny etap przebudowy katowickiego węzła kolejowego, realizowanej przez PKP PLK. W związku z tym wprowadzono zmiany w rozkładzie jazdy pociągów Kolei Śląskich. Na odcinku Brynów – Katowice Ligota obowiązuje ruch jednotorowy, który wpływa na liczbę kursów i godziny odjazdów. W dni robocze liczba pociągów na linii S4, kursujących w relacji Katowice – Tychy Lodowisko, została ograniczona z 56 do 40. 

Skrócona została również jedna para pociągów linii S6 do Czechowic-Dziedzic, a pięć par pociągów różnych linii kończy obecnie bieg w Katowicach Ligocie. Jednotorowy ruch prowadzony jest także na odcinku Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, gdzie w dniach roboczych prace potrwają do 16 maja.

google_news