Wydarzenia Bielsko-Biała

Kultowy ikarus powrócił na ulice Bielska-Białej. Tłumy pasażerów!

Bielsko-Biała na dwa dni wróciła do czasów, gdy na ulicach miasta królowały węgierskie ikarusy. Z okazji jubileuszu 130-lecia Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej Urząd Miejski oraz Miejski Zakład Komunikacyjny przygotowali dla mieszkańców wyjątkową atrakcję. W czasie weekendu uruchomiono Bielską Linię Zabytkową nr 130, obsługiwaną przez legendarny przegubowy autobus marki Ikarus 280.

Autobus kursował w dniach 27-28 września na trasie z Cygańskiego Lasu do Wapienicy Zapory, przejeżdżając przez centrum miasta. Symboliczny numer linii nawiązywał do tegorocznego jubileuszu, a sama trasa w dużej części odzwierciedlała historyczny szlak bielskiego tramwaju. Co ważne, wszystkie przejazdy były bezpłatne, z czego skorzystało łącznie ponad 3 tysiące pasażerów.

Inauguracja linii odbyła się w sobotę, 27 września, o godzinie 9.00 w Cygańskim Lesie. W uroczystym, pierwszym kursie udział wzięli m.in. prezydent Przemysław Kamiński, zastępca naczelnika Wydziału Komunikacji Szymon Oleksiuk oraz Józef Dzieniszewski, pasjonat historii komunikacji i wieloletni prezes Bielskiego Towarzystwa Tramwajowego.

Powrót ikarusa wywołał ogromne emocje wśród mieszkańców. Starsi bielszczanie z sentymentem wspominali czasy młodości, gdy codziennie podróżowali tymi pojazdami do pracy czy szkoły. Dźwięk charakterystycznego silnika, zapach spalin czy kołysanie przegubu na zakrętach – wszystko to powróciło na dwa dni, dając pasażerom wyjątkową podróż w czasie.

Dla najmłodszych, przyzwyczajonych do nowoczesnych, cichych i niskopodłogowych autobusów, przejazd był fascynującym odkryciem. Niespodzianką okazał się zabytkowy kasownik krak z 1982 roku, w którym można było skasować specjalnie przygotowane okolicznościowe bilety. Wzbudził on spore zainteresowanie i uśmiechy zarówno wśród starszych, jak i młodszych pasażerów.

Historia Ikarusów w Bielsku-Białej trwała niemal 60 lat. Pierwsze egzemplarze pojawiły się w 1958 roku i przez dekady stanowiły podstawę miejskiej floty, niezawodnie radząc sobie z wymagającym, pagórkowatym terenem. Frekwencja podczas dwóch dni kursowania linii zabytkowej przerosła oczekiwania organizatorów. Ponad trzy tysiące pasażerów – od seniorów po najmłodszych – skorzystało z okazji, by przejechać się kultowym autobusem.

 

google_news