Porady i inspiracje

Miałeś szkodę OC? Sprawdź wycenę naprawy

Większość wypłaconych odszkodowań z OC sprawcy jest zaniżonych – alarmują firmy odszkodowawcze. Wycenę naprawy samochodu można jednak szybko zweryfikować. 

Wycena szkody samochodu – na co zwrócić uwagę? 

Jeśli miałeś szkodę na pojeździe, a od wydania decyzji ubezpieczyciela nie minęło jeszcze 3 lata, to warto sprawdzić czy wycena szkody samochodu została sporządzona prawidłowo. Co trzeba zrobić? 

Do bezpłatnej analizy wyceny naprawy samochodu potrzebujemy tylko kosztorys naprawy samochodu oraz decyzję ubezpieczyciela. W ciągu maksymalnie trzech dni klient otrzymuje informację, czy wycena była w odpowiedniej wysokości. W większości przypadków wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe odszkodowanie jest zbyt niskie – wskazuje Joanna z helpfind.pl. 

Kosztorys, który osoba poszkodowana otrzymuje od firmy ubezpieczeniowej bardzo często zawiera nieprawidłowości. Najczęściej uwzględniane są tańsze nieoryginalne części, chociaż w pojeździe były zamontowane części oryginalne. Warto w tym miejscu wspomnieć, że zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego nie jest to zgodne z prawem. 

Do tego bardzo często w wycenach naprawy pojazdu pojawiają się zbyt niskie stawki za roboczogodzinę. Zazwyczaj są one niestety nieadekwatne do tych, które obowiązują na rynku. Należy w tym miejscu wspomnieć, że różnica stawek za robociznę może być naprawdę spora. 

Co jeśli wycena naprawy jest zaniżona? 

Jeśli uważasz, że wycena naprawy Twojego pojazdu jest zbyt niska, to możesz walczyć z ubezpieczycielem o wyższe odszkodowanie albo skorzystać z oferty dopłaty do odszkodowania. 

Samodzielną walkę należy rozpocząć składając odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Pismo należy dobrze przygotować, tzn. warto w nim zawrzeć odpowiednią podstawę prawną oraz argumentację. Najlepiej także dołączyć opinię niezależnego rzeczoznawcy samochodowego, który potwierdzi że wycena naprawy samochodu zawiera nieprawidłowości. To jednak dodatkowy koszt dla osoby poszkodowanej. Na ten cel trzeba przeznaczyć nawet kilkaset złotych. Na odpowiedź ze strony ubezpieczyciela trzeba czekać 30 dni, a niejednokrotnie nawet sporo dłużej. 

Alternatywą jest tzw. dopłata do odszkodowania. W tym przypadku pieniądze można otrzymać nawet w ciągu kilku dni. Proces rozpoczyna się bezpłatną analizą sprawy. Jeśli na przesłanym przez ubezpieczyciela kosztorysie naprawy samochodu znajdą się nieprawidłowości, to firma odszkodowawcza zaproponuje dopłatę do odszkodowania. Z informacji uzyskanych od firm, które specjalizują się w tego rodzaju sprawach wynika, że większość kosztorysów zawiera zaniżenia. Kwoty dopłat są oczywiście różne. Wiele zależy od tego, jakie nieprawidłowości pojawiały się w kosztorysie naprawy przedstawionym przez ubezpieczyciela. 

google_news