W Bielsku-Białej usłyszymy wizjonerów współczesnego jazzu, z których wielu naznaczyły twórcze podróże z Tomaszem Stańko. Przed nami już 23. Jazzowa Jesień, która będzie pełna „gorących nazwisk” i muzycznych odkryć!
Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej im. Tomasza Stańko to święto muzyki, improwizacji i wolności. Festiwal od pierwszej edycji prowadził ten wybitny polski trębacz. Impreza nosi jego imię od 2018 roku, będąc żywym upamiętnieniem jego muzycznej filozofii i holistycznego podejścia do sztuki. Zawsze występowali tu najważniejsi światowi, europejscy i polscy muzycy. Nie inaczej będzie podczas 23. edycji, do udziału w której – w dniach od 13 do 16 listopada – zaprasza Bielskie Centrum Kultury.
– Program festiwalu jest bardzo bogaty i, jak zawsze, związany z tatą – mówi dyrektorka artystyczna imprezy Anna Stańko, córka nieżyjącego artysty. – Bardzo się cieszę, że pojawią się muzycy, z którymi tata grał, np. Marcin Wasilewski – dodaje. – Już początek będzie mocny, eksperymentalny i przestrzenny. W tym roku mamy dużo niezwykle ciekawych pianistów. To taki ukłon chopinowski w roku Konkursu Chopinowskiego, który pojawił się w programie w naturalny sposób – zauważa dyrektorka. Przede wszystkim jednak Jazzowa Jesień to miejsce spotkań wizjonerów jazzu – mistrzów i młodych gniewnych sztuki improwizacji – przestrzeń namysłu nad tym, czym jest muzyka i jej tożsamość. Przekonamy się o tym na własnej skórze podczas aż ośmiu niesamowitych koncertów!
Festiwal w BCK rozpocznie się w czwartek, 13 listopada o 18.00. Na pierwszy ogień Raphael Rogiński feat. Marina Džukljev & Marek Pospieszalski , czyli gitara, fortepian preparowany, saksofon i duchowość. To projekt spotkania artystycznych światów: intuicyjnego, głębokiego grania Rogińskiego, eksperymentalnego podejścia serbskiej pianistki Džukljev oraz szorstkiej, intensywnej ekspresji Pospieszalskiego. Ich muzyka to badanie granic, idiomów, form i ciszy. Improwizacja jest tu nie tyle metodą, co naturalnym językiem. W programie znajdzie się także premiera fragmentu inspirowanego twórczością Tomasza Stańko, oparta na autentycznych partyturach trębacza. Rogiński zauważył, że linie melodyczne Stańko zapisane w rękopisach są niezwykle gitarowe – „rzadko się zdarza, żeby tak dobrze układały się pod palcami”.
Zwieńczeniem pierwszego wieczoru Jazzowej Jesieni będzie koncert kolejnego tria o potężnym ładunku improwizacyjnym. Craig Taborn, Tomeka Reid i Ches Smith łączą współczesną kameralistykę z groove’em i afrykańskimi wpływami, tworząc muzyczną tkankę, która jest zarazem precyzyjna i otwarta. Ich gra to forma rozmowy – nie tylko między instrumentami, ale i między tradycją a nowoczesnością, intelektem a emocją. The New York Times określił Craiga Taborna jako „jednego z najlepszych żyjących pianistów jazzowych”. DownBeat nazywa go „wizjonerem współczesnego jazzu”. Premiera nowego albumu ECM stanie się okazją do poznania jednego z najbardziej intrygujących projektów roku.
Kolejne emocje już 14 listopada o 18.00. The Guesthouse Quartet to nowy rozdział w twórczości jednego z najbardziej lirycznych współczesnych pianistów. Shai Maestro balansuje między intymnością a nowoczesną elektroniką, sięgając po zwarte formy i narracyjność inspirowaną m.in. Rosalíą, Paulem Simonem i Coltrane’em. Projekt „The Guesthouse” – tworzony z Gadi Lehavim, Jorge Roederem i Ofri Nehemyą – to świadectwo jego fascynacji formą piosenki i przestrzenią, zrodzone z podróży, poezji i brzmieniowej wrażliwości wyrosłej z doświadczenia ECM, ale wyraźnie przekraczające jego estetyczne ramy.
„Autobiography of an Ex-Colored Man” to projekt jednego z najbardziej cenionych saksofonistów swojego pokolenia, który poznamy tego samego wieczoru. Mark Turner podejmuje temat tożsamości i historii Afroamerykanów, inspirując się powieścią Jamesa Weldona Johnsona. Kompozycje oparte na fragmentach tekstu, improwizacja i narracja łączą się w wielowarstwową opowieść graną przez znakomity skład (Jason Palmer, David Virelles, Matt Brewer, Damion Reid). The New York Times napisał, że „niewielu saksofonistów wywarło tak silny wpływ na młodych muzyków jazzowych jak Mark Turner”.
Równie wirtuozersko zapowiada się sobota, 15 listopada. Na początek o 18.00 Marcin Wasilewski Trio feat. Joe Lovano & Tomasz Dąbrowski w wyjątkowym projekcie „The Music of Tomasz Stańko ”. Wasilewski, Kurkiewicz i Miśkiewicz – współtwórcy jednego z najważniejszych rozdziałów w historii polskiego jazzu – zaprosili do współpracy Joe Lovano i Tomasza Dąbrowskiego, łącząc amerykańską legendę z nowym głosem polskiej trąbki. Program koncertu powstanie z pamięci i wspólnego języka wypracowanego w latach grania, ale także z twórczego napięcia między pokoleniami. Muzyka Stańko nie wybrzmi tu jako cytat – stanie się żywym tworzywem.
Ambrose Akinmusire to trębacz o unikalnym języku dźwięku i jednej z najmocniejszych wizji we współczesnym jazzie. W solowym koncercie zatytułowanym „Beauty is Enough ”, drugiej sobotniej propozycji, Akinmusire pokaże się z najbardziej intymnej strony, przynosząc swój osobisty manifest piękna i duchowości. Jego koncert to nie tylko wydarzenie muzyczne, ale i rodzaj wewnętrznego monologu, medytacji nad światem, dźwiękiem i samym sobą.
Niedziela, 16 listopada, będzie stała pod znakiem polskiej muzyki w najlepszym wydaniu. O 18.00 zasmakujemy w projekcie „Native Dancer ”. Piotr Matusik, pianista i kompozytor z Bielska-Białej, pojawia się na Jazzowej Jesieni z autorskim triem i świeżą energią młodego pokolenia. W towarzystwie Alana Wykpisza i Patryka Dobosza prezentuje projekt, w którym jazz, groove i współczesne formy splatają się z osobistym idiomem i zespołową swobodą. „Native Dancer” to muzyka świadoma swojego miejsca – zakorzeniona w lokalnym kontekście, ale skierowana ku szerokiemu, uniwersalnemu brzmieniu.
Aga Zaryan „Nonet” – ten premierowy projekt jednej z najważniejszych polskich wokalistek jazzowych zamknie festiwal. Aga Zaryan wystąpi z dziewięcioosobowym składem, w którym znaleźli się wybitni instrumentaliści: Michał Tokaj, Alan Wykpisz, Łukasz Żyta, Robert Majewski, Grzegorz Nagórski, Osian Roberts, David Dorużka oraz wokalistka Irena Kijewska. Ten koncert to zderzenie muzycznych osobowości – pełne przestrzeni, subtelnych napięć i brzmieniowych kontrastów. Zapowiada się jako spotkanie poezji i jazzu, emocji i konstrukcji, swobody i precyzji – przestrzeń dla muzyki, która niesie głos i znaczenie.
Bilety do nabycia na
www.bilety.bck.bielsko.pl

Materiał partnerski


		
