Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod ZUS. Jednocześnie przypomina, że nie kieruje do swoich klientów drogą mailową wiadomości z prośbami o podanie danych wrażliwych. Nie informuje też o błędnym logowaniu do PUE ZUS, w których zachęca do otwierania plików lub linków.
Schemat oszustwa jest prosty. Oszuści wysyłają maila z nazwą „zus-pl”, w szczegółach wiadomości widnieje zaś adres: „[email protected]”. W mailu proszą o aktualizację danych ze względu na problem z przetworzeniem płatności. Wchodząc w podany link otwiera się strona do logowania ezus, a adres strony to „prowebdigital.com.ng”. Po zalogowaniu otwiera się okno do wpisania danych karty kredytowej.
– Przypominamy, że ZUS nie wysyła do swoich klientów maili z prośbami o podanie danych kart kredytowych czy błędnym logowaniu do PUE ZUS, w których zachęca do otwierania plików lub linków. Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na Platformie Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu. Mail w takim przypadku jednak zawsze zawiera imię i nazwisko konkretnego pracownika ZUS – informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile ani nie otwierać załączników pochodzących od oszustów. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci. W sytuacji, w której klient ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, należy skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Kontaktów Klientów (CKK) pod numerem: 22 560 16 00 lub adresem mailowym [email protected].