Od września tego roku obowiązuje nowy wzór legitymacji dla osób niepełnosprawnych.
Dariusz Szatanik, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Żywcu, mówi, że stare legitymacje wystawione przed 1 sierpnia tego roku zachowają ważność na czas w nich określony.
– Co ważne, nie trzeba wymieniać legitymacji wydanych na stałe. Te bowiem zachowują ważność bezterminowo – dodaje Dariusz Szatanik.
Legitymacja osoby niepełnosprawnej to dokument, który poświadcza niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności.
– Dzięki legitymacji osoby niepełnosprawne mogą korzystać z ulg i zniżek w opłatach za dobra i usługi oferowane na podstawie prawa miejscowego, a przede wszystkim przez podmioty publiczne. Na podstawie przepisów obowiązujących na terenie całego kraju legitymacja uprawnia również do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami legitymację wydaje się na wniosek osoby niepełnosprawnej. Osoba niepełnosprawna, składając wniosek, przedstawia do wglądu prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniu do ulg i uprawnień. Do wniosku dołącza się fotografię posiadacza dokumentu odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby – mówi Dariusz Szatanik, który dodaje, że legitymacje wystawia się na okres ważności orzeczenia, jednakże nie dłuższy niż: 5 lat – w przypadku osób poniżej 16 roku życia; 10 lat – w przypadku osób między 16 a 60 rokiem życia. W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie uprawniające do ubiegania się o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej, wystawia się ją na podstawie ostatniego orzeczenia.
Za wydanie duplikatu legitymacji pobiera się opłatę w wysokości 15 zł (piętnaście złotych).