Od najbliższej niedzieli (14 grudnia) zacznie obowiązywać nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Będzie on pozytywny zwłaszcza dla mieszkańców Makowa Podhalańskiego, Andrychowa i Wadowic.
W połączeniach dalekobieżnych spółki PKP Intercity mocno doceniony zostanie Maków Podhalański. Na tamtejszej stacji zatrzymywać się będzie sporo pociągów dalekobieżnych, a przypomnijmy, że rok temu postoje takie całkowicie zlikwidowano, by dopiero po kilku miesiącach, dzięki licznym interwencjom, przywrócić dwa połączenia.
I tak, na makowskiej stacji pasażerowie będą mogli wsiąść i wysiąść z pociągów: TLK „Karpaty” Gdynia – Zakopane, IC „Podhalanin” Świnoujście – Zakopane, IC „Malinowski” Warszawa – Zakopane, IC „Halny” Poznań – Zakopane, TLK „Osterwa” Szczecin – Zakopane, IC „Witkacy” Gdynia – Zakopane, IC „Kazmierz” Bydgoszcz – Zakopane i TLK „Małopolska” Gdynia – Zakopane. Niestety dwa ostatnie połączenia – „Kazimierz” i „Małopolska” – nie będą się zatrzymywać na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i przystanku Sucha Beskidzka Zamek. Natomiast bez zatrzymywania przez powiat wadowicki i suski przejadą pociąg pendolino EIP Gdynia – Zakopane oraz EIC „Tatry” Warszawa – Zakopane i EIC „Kaszub” Gdynia – Zakopane. Wspomniany IC „Halny” Poznań – Zakopane będzie nadal jeździć od Bielska-Białej przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę. Również taką trasę przemierzać będzie skład spółki Koleje Śląskie „Ornak” Częstochowa – Zakopane jeżdżący w sezonie w weekendy.
W przypadku pociągów spółki Polregio na trasie Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane oferta nieco się pogorszy. Zlikwidowane zostanie poranne połączenie Sucha Beskidzka – Zakopane o 5.47. Jeden z przedpołudniowych pociągów do Zakopanego zamiast z Krakowa Głównego wyruszy z Krakowa Płaszowa, a pociąg „Rysy” pojedzie w relacji Kraków – Sucha Beskidzka, aby po godzinnym postoju na tej stacji jechać dalej do Zakopanego.
Nadal prowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi spółki Polregio na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec, co ma związek z modernizacją tej linii. Tu kursy prowadzone są tylko w piątki i niedziele.
Za to zdecydowanie poprawi się rozkład pociągów Polregio na trasie Bielsko-Biała – Kęty – Andrychów – Wadowice – Kalwaria Zebrzydowska – Kraków, gdzie przybędą trzy dodatkowe pociągi. Będą one jechać jako przyspieszone, a czas przejazdu pomiędzy Bielskiem-Białą a Krakowem wyniesie około 2 godzin.
Bez zmian, poza minutowymi zmianami, pozostanie oferta spółki Koleje Małopolskie na trasie Kraków – Brzeźnica – Spytkowice – Oświęcim, gdzie nadal jeździć będzie 19 par pociągów.
Sugerujemy, aby przed wybraniem się w podróż sprawdzić dokładnie odjazd składu, bo w niektórych przypadkach ten sam pociąg może mieć kilka wariantów w poszczególnych okresach czasu. Dodajmy, że nowy roczny rozkład jazdy w czasie swojego obowiązywania będzie miał kilka korekt. Najbliższa planowana jest od 8 marca 2026 roku.





