Wydarzenia Bielsko-Biała

O przejmującym reportażu „Głusza” w Teatrze Polskim

Jedną z najciekawszych propozycji w ramach jedenastej edycji projektu „Spektakle bez barier” Teatru Polskiego jest spotkanie poświęcone książce pt. „Głusza”. – To przejmujący, momentami wstrząsający reportaż. Gwarantujemy, że to, czego się dowiecie, bardzo mocno was zaskoczy – zaprasza do udziału w bezpłatnym spotkaniu Joanna Feikisz, koordynatorka projektu.

Oddać głos g/Głuchym

Spotkanie z Anną Goc, autorką książki „Głusza”, odbędzie się w piątek, 29 listopada, o g. 17.00 na Małej Scenie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Dziennikarce będą towarzyszyły Kinga Hołda-Justycka i Dagmara Stanosz (prowadzenie) z Fundacji „Ingraft”. Aktor Rafał Sawicki zaprezentuje fragmenty poruszającej książki.

– Spotkanie ma charakter otwarty. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych – osoby g/Głuche oraz słyszące. Wydarzenie będzie tłumaczone na polski język migowy – podkreśla koordynatorka.

Autorka „Głuszy” została uhonorowana za tę książkę Nagrodą im. Ryszarda Kapuścińskiego dla najlepszego reportażu roku (2023), Nagrodą im. Beaty Pawlak Fundacji im. Stefana Batorego (2023), nagrodą kapituły United Nations Global Compact Network Poland ONZ (w kategorii „Etyka i prawa człowieka”, 2024).

To przejmujący reportaż, który uświadamia czytelnikom sytuację osób g/Głuchych w społeczeństwie słyszącej większości w Polsce. Ta książka jest ważna i przełomowa w rozumieniu świata i kultury g/Głuchych przez osoby słyszące. „To lektura obowiązkowa dla wszystkich osób słyszących, które chcą zrozumieć świat użytkowników języka migowego. Co istotne, mamy tu do czynienia z pozycją bardzo rzetelną pod względem naukowym” – podkreślają w Pracowni Lingwistyki Migowej. „(…) Anna Goc zanurzała się w świat bez dźwięków jak inni w świat podwodny. Zbliżała się do ludzi niesłyszących jak inni reporterzy do mieszkańców dalekich wysp pacyficznych. To porównanie nie jest pozbawione sensu. Głusi w Polsce są… niemal odrębnym narodem. Nie tylko często nie znają języka polskiego, ale nawet nie są w stanie się go nauczyć – jest dla nich językiem obcym jak chiński” – pisał Mariusz Szczygieł, dziennikarz, reportażysta, pisarz.

– Dotąd o głuchych wypowiadali się głównie ci, którzy słyszą. Dziennikarka Anna Goc w swojej książce oddała głos g/Głuchym. Do dyskusji o książce także będą zaproszone zarówno osoby g/Głuche, jak i słyszące – podkreśla Joanna Feikisz.

Uczestniczki

Anna Goc
Dziennikarka i redaktorka „Tygodnika Powszechnego”. Doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Do 2012 r. dziennikarka krakowskiej redakcji „Gazety Wyborczej”. Laureatka VI edycji Konkursu Stypendialnego im. Ryszarda Kapuścińskiego (2017), w ramach którego napisała książkę reporterską o osobach głuchych. Autorka nagrodzona została przez kapitułę Nagrody Dziennikarzy Małopolski w kategoriach News (2011) i Reportaż prasowy (2016, 2017, 2018), jest laureatką Grand Prix Nagrody Dziennikarzy Małopolski (2018). Wyróżniona w finale V Ogólnopolskiego Konkursu Dziennikarskiego im. Krystyny Bochenek (2015). Nominowana do XI edycji Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego (2015), XX Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego (2017), Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej (2018) oraz Nagrody Grand Press w kategorii Reportaż prasowy (2017, 2018). Oprócz „Głuszy” wydała również książkę „Boniecki. Rozmowy o życiu” (2018) oraz „Biegnij, mała, biegnij” (2024).

Kinga Hołda-Justycka
Członkini zarządu Fundacji Ingraft; w fundacji zajmuje się komunikacją w polskim języku migowym oraz International Sign, artystka-fotograficzka, edukatorka, aktorka, zajmuje się również grafiką i filmem. W fundacji nagrywa filmy w językach migowych, prowadzi działania edukacyjne i artystyczne. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz studiów podyplomowych na Wydziale Fotografii Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej w Warszawie.

Dagmara Stanosz
Prezeska Fundacji Antropologii i Komunikacji „Ingraft”, antropolożka kultury i historyczka sztuki, od kilkunastu lat związana z obszarem projektowania inkluzywnego i edukacji w muzeach. W fundacji koordynuje działania badawcze, programowe i wydawnicze, naukowo zajmuje się problematyką projektowania inkluzywnego, antropologii komunikacji i sztuki. Studiowała etnologię i historię sztuki na Uniwersytecie Śląskim, edytorstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie doktorantka w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego (doktorat wdrożeniowy Mapowanie percepcji. Projektowanie narracji inkluzywnych w muzeach).

Spektakle bez barier

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu SPEKTAKLE BEZ BARIER 2024 – EDYCJA XI dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Spotkanie zorganizowane we współpracy z Fundacją Antropologii i Komunikacji „Ingraft”.

Od 2013 roku Teatr Polski ma w swoim repertuarze spektakle dostosowane do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku i słuchu. Dzięki zastosowaniu tłumaczeń na język migowy oraz audiodeskrypcji ułatwiamy osobom niepełnosprawnym korzystanie z oferty teatru. Zawsze są to wydarzenia integracyjne, w których uczestniczą nie tylko osoby z niepełnosprawnościami. W ramach cyklu zaprezentowano dotychczas większość tytułów z repertuaru. W kolejnych latach, dzięki dofinansowaniom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stworzono możliwość rozwijania projektu o nowe działania, takie jak warsztaty, spotkania z twórcami, oprowadzania po teatrze, tworzenie pomocy dotykowych dla osób niewidomych i wiele innych.

google_news