Krakowscy konserwatorzy zajęli się rzeźbami zdobiącymi retabulum w kościele w Kończycach Małych. Odtworzyli pierwotną kolorystykę karnacji czy szat barokowych figur. Wśród odnowionych rzeźb są – obok św. Wojciecha, św. Stanisława i św. Józefa Oblubieńca NMP – są też patronowie chroniący od zarazy – św. Roch, św. Sebastian i św. Rozalia.
W świątyni, w której znajduje się łaskami słynący, późnogotycki obraz „Matki Boskiej z dmuchawcem”, dobiega końca konserwacja wystroju rzeźbiarskiego nastawy. Jak wyjaśnił ks. dr Szymon Tracz, dyrektor Muzeum Diecezjalnego i konserwator architektury i sztuki sakralnej diecezji bielsko-żywieckiej, specjaliści z Krakowa po odczyszczeniu figur oraz zdjęciu wtórnych przemalowań usunęli także późniejsze przezłocenia mało szlachetnym szlakmetalem. – Okazało się, że mimo wtórnych przemalowań zachowała się oryginalna, żywa kolorystyka figur, zarówno w partii karnacji, jak i szat. Bardzo dobrze współgra ona z ich ekspresyjnym wyrazem, charakterystycznym dla estetyki doby baroku. Ołtarz odciążony z późniejszych przezłoceń stanie się bardziej szlachetny i wytworny w swoim odbiorze – zaznaczył dr Szymon Tracz.
Historyk sztuki przypomniał, że w latach 20-30. XVIII wieku, kiedy w cenionej pracowni Mateusza Weissmana we Frydku ołtarz powstawał, nie było elektryczności, a nastawę rozświetlały tylko świece. – Umiejętne położenie płatków złota na figurach i elementach snycerskich sprawiało, że odbite światło świec nadawało mu swoistego blasku i zarazem tajemniczości – zauważył. Ks. Tracz wytłumaczył, że w działającej w XVIII wieku pracowni rodziny Weissmanów we Frydku, prowadzonej przez kilka pokoleń rzeźbiarzy, powstało wiele ołtarzy do dziś zachowanych w diecezji bielsko-żywieckiej, np. monumentalne ołtarze główne w konkatedrze żywieckiej i sanktuarium maryjnym w Rychwałdzie, Jeleśni, Lesznej Górnej, czy też dawny ołtarz św. Izydora w Radziechowach.
Realizacja prac wokół ołtarza stała się możliwa dzięki wielkiej ofiarności wiernych i pielgrzymów oraz wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prace dotował Śląski Konserwator Zabytków w Katowicach. W ramach pierwszego etapu przedsięwzięcia przeprowadzono konserwację architektoniczną struktury ołtarza.
Ile ma być etapów prac i jaki harmonogram? Ile prace będą kosztowały?