Wiele osób kwestionuje zasadność rewitalizacji dawnej linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa. Alternatywny przejazd komunikacją autobusową ocenił ekspert i miłośnik kolei Przemysław Brych, czyli popularny Konduktor Przemek. Wychodzi na to, że za kilka lat podróż do Skoczowa i dalej – do Cieszyna, może być nawet o połowę krótsza, niż obecnie.
Konduktor Przemek kilka dni temu, jak mówi, z ciekawości i potrzeby chwili postanowił przejechać autobusem z Bielska-Białej do Skoczowa. Podzielił się swoimi wnioskami. Podróżował busem jednego z wiodących przewoźników, którego kursy odbywają się tzw. starą drogą. Autobus z dworca w Bielsku-Białej wyjechał o godz. 16.25, w Skoczowie miał być o 17.04.
– Wbrew opiniom niektórych osób, duży autobus był pełny i na każdym z przystanków następowała wymiana pasażerów. (…) Na ul. Piastowskiej mój autobus był szczelnie wypełniony podróżnymi, w tym tymi, którzy stali – relacjonuje Konduktor Przemek.
Jak łatwo się domyślić, kurs nie trwał planowane 39 minut, tylko znacznie dłużej. Najgorzej było przy wyjeździe z Bielska-Białej. – Wyjazd z Bielska-Białej to koszmar! Korki do samych granic miasta. Autobus opóźnił się już w Wapienicy o 25 minut i dokładnie takie samo opóźnienie przywiózł do Jaworza, Jasienicy, Pogórza czy Skoczowa. Problem leży w korkach, które są w mieście, a będzie jeszcze gorzej – mówi bielszczanin.
Finalnie do Skoczowa dojechał w czasie 63 minut. Tym samym udowodnił, że rewitalizacja linii kolejowej, znacznie ten czas skróci. – Obecny czas przejazdu pociągu po remoncie na trasie Skoczów – Cieszyn to 20 minut. Pociągi jeżdżą pełne, w szczycie po około 150 osób. Czas przejazdu z Bielska-Białej do Skoczowa po remoncie, uwzględniając mijanki, wyniesie ok. 30 minut. Sumarycznie podróż z Bielska-Białej do Cieszyna będzie szybsza o około 35-40 minut, niż w roku 2007 – stwierdza Przemysław Brych. Dlatego uważa, że rozwój kolei to przyszłość regionu.
Obecnie trwają prace projektowe związane z rewitalizacją dawnej LK 190. Cała inwestycja powinna zostać ukończona do 2030 roku. W ramach projektu właściwie wybudowany od podstaw zostanie odcinek linii kolejowej o długości prawie 22 km, po którym możliwe będzie kursowanie pociągów do 120 km/h na odcinkach prostych i do 70 km/h na łukach.
Rewitalizacja linii nr 190 zakłada również budowę lub przebudowę stacji i przystanków na terenie Bielska-Białej: Zachód, Listopadowa, Stare Bielsko, Aleksandrowice, os. Polskich Skrzydeł, Wapienica oraz Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze i Skoczów Bajerki II. Szacowana wartość prac projektowych i budowlanych to 350 mln zł.