Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Żywiec

Po remoncie drogi wojewódzkiej. Co z korytarzem życia?

Fot. ZDW/Facebook

Za rok o tej porze modernizowany na terenie Wisły 5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 941 powinien już służyć kierowcom. Inwestycja warta prawie 100 mln zł ma poprawić sam komfort podróżowania, ale też ułatwić życie rowerzystom i pieszym.

Pojawiły się jednak głosy, że nowa droga nie do końca może spełniać warunki bezpieczeństwa. Mieliśmy telefony do redakcji, czy aby na wiślance da się zrobić tzw. korytarz życia. Bo będzie za wąska… Poprosiliśmy o rozwianie wątpliwości inwestora, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. – Wszystkie przebudowywane przez nas drogi wojewódzkie spełniają warunki określone przez Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. W klasyfikacji zawartej w tym rozporządzeniu, DW 941 będzie spełniała warunki jednojezdniowej drogi klasy „G” – informuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy katowickiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Klasa „G” oznacza drogę główną. Wyżej w tej hierarchii są autostrady, ekspresówki i drogi główne ruchu przyspieszonego. Droga klasy „G” – jak czytamy w rozporządzeniu – powinna mieć co najmniej jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu, a szerokość pasów ruchu, powinna wynosić 3,50 m. W przepisach o budowie dróg nie ma natomiast pojęcia „korytarz życia”. To określenie należy rozumieć jako coś umownego, związanego z pozostawieniem wolnego miejsca dla pojazdów ratunkowych, które poruszają się w korku pomiędzy stojącymi samochodami. Szczególnie ów „korytarz życia” ważny jest na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie ruch jest bardzo duży i olbrzymie korki tworzą się tam nawet przy drobnej kolizji.

Przypomnijmy zatem, iż każdy kierowca, jeśli tylko widzi, że droga zaczyna się korkować, powinien zjechać na bok jezdni. Nie czekajmy do czasu, aż usłyszymy sygnał karetki, lecz róbmy miejsce od razu, pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd służbom ratunkowym. W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze – na lewo, kierowcy na pozostałych pasach – na prawo. W ten sposób powstanie szeroki pas, którym służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach.

Na drogach klasy „G”, czyli rzeczonej DW 941, należy zachować się podobnie. Pomimo że na odcinku Ustroń (od skrzyżowania na wysokości osiedla Manhatan) – Wisła i dalej do Istebnej jest to droga jednojezdniowa, trzeba też zjechać na bok i zrobić miejsc dla strażaków, karetek pogotowia czy policji.

google_news