Wydarzenia Żywiec Sucha Beskidzka

Podpisali umowę na modernizację linii Żywiec – Sucha Beskidzka – ZDJĘCIA

Były radny powiatu suskiego Wit Sarlej z Suchej Beskidzkiej (z lewej) i były sołtys Huciska Piotr Bigos już w styczniu 2003 roku zaczęli “deptać” za modernizacją linii Żywiec – Sucha Beskidzka. Fot. Paweł Szczotka

Po wieloletnim wyczekiwaniu wreszcie „domknięto” sprawę i podpisano umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej Żywiec – Jeleśnia – Sucha Beskidzka.

Jak wspominają były radny powiatu suskiego Wit Sarlej i były sołtys Huciska Piotr Bigos starania i batalia o doprowadzenie do modernizacji linii trwały ponad 22 lata! Mniej więcej w połowie tego okresu do starań włączyło się Stowarzyszenie Kolej Beskidzka. W końcu przetarg na wyłonienie wykonawcy, który zaprojektuje i zmodernizuje linię ogłoszono 17 marca 2023 roku. Po kilkukrotnych przedłużeniach terminu 4 sierpnia 2023 roku otwarto oferty, które złożyło aż 11 wykonawców. Po ich analizie dopiero 16 stycznia tego roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały propozycję spółki Swietelsky Rail Polska za 440 520 765,87 zł (spółka PKP PLK zaplanowała na inwestycję 454 911 564 zł). Ale po tym jak firma Strabag złożyła odwołanie, które zostało uwzględnione, 21 lutego unieważniono wybór oferty. 27 marca jako najkorzystniejszą ofertę wybrano propozycję spółki Strabag (442 975 075,31 zł).

Na kolejny ruch trzeba było jednak czekać aż trzy kolejne miesiące. Dopiero dzisiaj (25 czerwca) spółka PKP PLK podpisała umowę na zaprojektowanie i modernizację linii Żywiec – Sucha Beskidzka z firmą Strabag. Co ciekawe umowę podpisano w Starym Zamku w Żywcu, ale – nie wiedząc czemu – bez udziału mediów, dla których dopiero godzinę później zorganizowano konferencję prasową przy przejściu przez tory od strony drogi wojewódzkiej nr 945 (ul. Witosa) w kierunku kładki na Koszarawie i amfiteatru Pod Grojcem. Tam wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski (Nowa Lewica) z samorządowcami oraz przedstawicielami spółki PKP PLK i wykonawcy poinformowali o podpisaniu umowy.

– Inwestycja zostanie przeprowadzona w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Chcielibyśmy, aby pierwsze prace rozbiórkowe linii rozpoczęły się pod koniec tego roku. Zakończenie modernizacji planowane jest w drugiej połowie 2026 roku. To termin ambitny, ale mamy nadzieję, że uda się go dotrzymać. Linia zostanie kompleksowo zmodernizowana łącznie z torami, siecią trakcyjną i peronami – powiedział Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. inwestycji.

Wiceminister Przemysław Koperski zapowiedział, że przy inwestycji na pewno pojawią się pewne utrudnienia, ale będą spotkania z mieszkańcami w tej sprawie.

Jak informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK w ramach inwestycji zmodernizowane mają zostać perony stacji i przystanków na tej trasie (w Jeleśni peron ma zostać wydłużony), a w Hucisku odbudowany zostanie dodatkowy tor umożliwiający mijankę pociągów.

– Przebudowane perony będą zapewniały wygodną obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Komunikację ułatwią ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Lepszy poziom obsługi pasażerów zagwarantuje także wyposażenie przystanków w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. Dla podniesienia standardów linii i bezpieczniejszych podróży zaplanowaliśmy remont 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia, Żywiec – podkreśla Dorota Szalacha.

Dodatkowo powstać ma nowy przystanek z roboczą nazwą Żywiec Osiedle 700-lecia lub Żywiec Park. Po modernizacji pociągi mają zwiększyć prędkość z obecnych 30-40 km/h do 80 km/h, a maksymalnie miejscami do 100 km/h.

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

Fot. Paweł Szczotka

google_news