Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowała trwającą przebudowę węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach, która to inwestycja zbliża się do półmetka.
W ramach prac, które prowadzone są na odcinkach Czechowice-Dziedzice – Goczałkowice-Zdrój i Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg wymieniane są podtorze, tor, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W sumie wymienione ma zostać około 50 km torów i sieci trakcyjnej oraz 119 rozjazdów. W całość robót zaangażowanych jest ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn.
– Na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Będą nowe przejścia pod torami na stacji oraz przy ul. Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie i udostępnieniu go podróżnym, prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W Goczałkowicach-Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne. Szeroki zakres prac wymagał czasowego wyłączenia przystanku z obsługi. Widać już konstrukcje nowego mostu nad Wisłą. Zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad drogą krajową nr 1 w Czechowicach-Dziedzicach i most nad rzeką Iłownicą. Przez most nad Wisłą między Goczałkowicami-Zdrojem a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice-Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczne podróże i przewóz towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. Nowym mostem pojedziemy w 2022 roku. O bezpieczne kursowanie pociągów zadbają dyżurni ruchu w nowoczesnym lokalnym centrum sterowania, które planowane jest do uruchomienia na koniec 2021 roku – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego spółki PKP PLK.
Według zapowiedzi spółki składy pasażerskie mają jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Cała inwestycja, która będzie kosztować 1,4 miliarda złotych, ma się zakończyć do października 2023 roku.