Porady i inspiracje

Przyczepy leśne stworzone dla polskich lasów

Przyczepy leśne to specjalistyczne urządzenia, które umożliwiają transport drewna. W polskich warunkach terenowych zadanie to nie należy do prostych. Nierówny teren, błoto, śnieg — to tylko niektóre z utrudnień, z jakimi konfrontowane są przyczepy do podwozu drewna w naszych lasach. Wysoki stopień natężenia prac leśnych przyspiesza zużywanie maszyn. Jaka zatem powinna być przyczepa do zrywki w polskim lesie?

Wysoki stopień natężenia prac leśnych weryfikuje wytrzymałość przyczepy do podwozu drewna. Te, które zostały wykonane z wykorzystaniem masowych i tańszych podzespołów, przestaną służyć znacznie szybciej niż nowoczesne przyczepy do zrywki korzystające z innowacyjnych rozwiązań technologicznych, a właśnie takie tworzone są w Puńcowie koło Cieszyna.

Jak odróżnić przyczepę „masową” od solidnej?

Jedną z części konstrukcyjnych maszyny, którą warto poddać ocenie, szukając przyczepy do drewna, jest bez wątpienia rama. Jest ona najważniejszym elementem konstrukcyjnym przyczepy leśnej. Od jej jakości zależy bezpieczeństwo i wydajność pracy przyczepy. Jest to sztywna konstrukcja wyposażana w specjalne wzmocnienia, która zapewnia stabilność podczas transportu i łączy wszystkie inne elementy maszyny.

Najlepszym z możliwych rozwiązań będzie tu rama zintegrowana, będąca konstrukcją jednoelementową o charakterystycznej budowie. Rama zintegrowana przyczepy leśnej zbudowana jest z kołnierza montażowego żurawia, wsporników łap podporowych oraz belki głównej zawieszenia kół. Elementy te wykonane są jak monolit.

To samo rozwiązanie wykorzystuje się w budowie przyczep skandynawskich oraz w forwarderach.

Na rynku dostępne są przyczepy do zrywki z ramą podwójną, czyli skrzynkową oraz ramą centralną. Pierwszą z wymienionych stosują zwykle producenci masowi, natomiast rama centralna wykorzystywana jest raczej w małych przyczepach z ruchomym mostem osi.

Dlaczego rama zintegrowana?

Maszyny wyposażone w ramę zintegrowaną, takie jak przyczepy leśne Fao Far, wyróżniają się wytrzymałością, wobec której trudno przejść obojętnie.

Najważniejszymi zaletami ramy zintegrowanej są:

  • amortyzowanie naprężeń powstających podczas pracy żurawia (naprężenia przenoszone są równomiernie między chwytakiem a kołami przyczepy),
  • możliwość dopasowania komory do różnych długości drewna,
  • lepszy dostęp do ładunku z najniższych partii.

Czym jest żuraw leśny?

Żuraw leśny, nazywany inaczej dźwigiem leśnym to element umożliwiający ładowanie ściętych drzew na przyczepę. Często spotyka się żurawie zintegrowane z przyczepą leśną.

Przyczepy z żurawiami to profesjonalny sprzęt leśny wykorzystywany do transportu leśnego. Dzięki nim możliwe jest bezpieczne i wydajne przemieszczanie drewna z lasu do miejsc przeznaczenia.

Przykładowo żurawie Fao Far 6073 oraz 5472 to ciężkie żurawie leśne nowej generacji, które w połączeniu z podwoziami FAO FAR 11, 12, 13, 14 i 15 ton dają perfekcyjne zestawy do zrywki i podwozu klasy „PREMIUM” w skali rynku europejskiego. Takie maszyny dostępne są w ofercie polskiego producenta maszyn leśnych – faofar.pl.

google_news