Dokładnie 94 załogi we współczesnych i historycznych samochodach, 14 odcinków specjalnych, trasa wiodąca przez części powiatów: bielskiego i cieszyńskiego, Szejowie i Kajetanowicz w programie – organizatorzy Rajdu Śląska (19–21 września) zdradzili wszystkie szczegóły dotyczące 10. z 14 rund Rajdowego Pucharu Europy FIA (FIA ERT).
Rajd Śląska w pigułce
Na omawianą imprezę składają się następujące fakty, liczby i nazwiska:
- 14 asfaltowych odcinków specjalnych – łącznie 150,25 km ścigania w województwie śląskim,
- 10 z 14 rund Rajdowego Pucharu Europy FIA (FIA ERT),
- trzy dni rajdowej rywalizacji na najwyższym poziomie (19–21 września),
- mocna i zróżnicowana stawka.
Impreza zaliczana jest także do mistrzostw Polski (RSMP), w tym historycznych (Millers Oils HRSMP), a także do Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP).
Rajdowe załogi przejadą m.in. przez Jastrzębie-Zdrój, Jasienicę, Ochaby, Marklowice, Hażlach i Kiczyce.
– Ten sezon nie ułożył się po naszej myśli. Po wypadku na testach musieliśmy opuścić dwie rundy, więc nie ukrywam, że będzie mi trudno rywalizować z chłopakami, którzy przez ten okres regularnie startowali. Niemniej cieszę się niesamowicie, że przed nami Rajd Śląska, bo postrzegam go nie tylko przez pryzmat sportowej rywalizacji, lecz także jako inicjatywę i wydarzenie, które łączą ludzi, łączą sport i biznes. Dzięki temu możemy łączyć rajdy samochodowe z wieloma świetnymi akcjami, promując jednocześnie potencjał przemysłowy i biznesowy regionu – podkreślił Jarek Szeja z Ustronia, mistrz Polski z sezonu 2024.
Ponownie w międzynarodowym cyklu
Rajd Śląska, już od swojej pierwszej edycji (2017), jest rozgrywany w randze rundy mistrzostw Polski. W 2023 roku impreza zyskała międzynarodową rangę i stała się częścią Rajdowego Pucharu Europy (FIA ERT). Rok później, dzięki zaangażowaniu organizatorów i wsparciu partnerów, awansowała do grona ośmiu najważniejszych rajdów w Europie, składających się na Rajdowe Mistrzostwa Europy. W tym sezonie Rajd Śląska ponownie ma międzynarodowy status i stanowi część FIA ERT. Oprócz tego Rajd Śląska to też kluczowy etap walki w mistrzostwach Polski, bo to właśnie na Śląsku najprawdopodobniej rozstrzygną się losy tytułu. Nieprzerwanie od 2018 roku częścią imprezy jest rywalizacja załóg w niesamowitych samochodach sprzed lat. Dla uczestników Millers Oils HRSMP starcie na śląskich oesach stanowi piątą z sześciu zaplanowanych rund.
Ta impreza jest mocno związana z rajdami okręgowymi. Impreza wywodzi się z Rajdu Mikołowsko-Żorskiego – rundy mistrzostw Śląska, którą organizatorzy Rajdu Śląska po raz pierwszy przeprowadzili w 2012 roku. Stąd też Fundacja Automobilistów nie zapomina o uczestnikach mistrzostw okręgowych. W sezonie 2025 okazję do rywalizacji w Rajdzie Śląska mają również uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa. Rajdy zaliczane do tego cyklu są krótsze niż rundy mistrzostw Polski, więc załogi z RMP obowiązuje nieco inny harmonogram.
Kto będzie się ścigać i jakie samochody zobaczymy?
Łącznie 94 załogi zapowiedziały udział w Rajdzie Śląska. 25 duetów przywiezie widowiskowe samochody z napędem na cztery koła. W tym gronie jest 11 załóg, które skorzystają z konstrukcji Rally2 – najszybszych i najbardziej zaawansowanych samochodów rajdowych, jakimi można się ścigać w Polsce. Te auta mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!
Do rywalizacji w przedostatniej rundzie RSMP przystąpi 29 załóg, w tym liderzy punktacji – Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2, nr 2). Z jedynką pojadą dwukrotni zwycięzcy Rajdu Śląska (2019 i 2021), dwukrotni mistrzowie Polski i pierwsza załoga w tabeli mistrzostw Europy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Trójkę organizatorzy przyznali załodze Grzegorz Grzyb/Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2). W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (Skoda Fabia RS Rally2, nr 4) oraz Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia RS Rally2, nr 5).
Po krótkiej przerwie na oesy wracają bracia Jarek i Marcin Szejowie, aktualni mistrzowie Polski (Skoda Fabia RS Rally2, nr 6). W klasie 3 (samochody Rally3) zmierzy się pięć duetów, na czele z aktualnymi liderami tej kategorii – Adrianem Łabudą i Michałem Kuśnierzem (Ford Fiesta Rally3). Nie zabraknie również załogi prowadzącej w klasyfikacji samochodów z napędem na jedną oś (2WD). Marcin Górny i Mateusz Martynek zmierzą się z trzynastoma innymi duetami w samochodach 2WD.
W gronie rajdowych legend, czyli samochodów historycznych zgłoszonych do rundy Millers Oils HRSMP są m.in. takie konstrukcje jak Subaru Legacy 4WD Turbo, Porsche 911, Ford Escort Cosworth, Lancia Delta Integrale, Subaru Impreza, Audi Quattro czy też budzące nostalgię konstrukcje z NRD i PRL, czyli Trabant 601 i Fiat 126p. Łącznie kibice zobaczą 22 rajdówki sprzed lat.
Rajd Śląska 2025 – co, gdzie kiedy?
Z myślą o kibicach organizatorzy przygotowali łącznie 20 bezpłatnych stref kibica i udostępnili także mapy wszystkich odcinków specjalnych.
W piątkowy wieczór (19 września) uczestnicy Rajdu Śląska opanują centrum Katowic . W sobotę rywalizacja przenosi się do naszego regionu. Rozegrane zostaną oesy w Hażlachu i gminie Jasienica. Przygotowano na nich łącznie osiem punktów do kibicowania. Na każdym z oesów załogi pojawią się dwukrotnie.
Z kolei w niedzielę rajdowcy zmierzą się na odcinkach Marklowice Górne, Kiczyce oraz pojadą przez Ochaby Wielkie i Ochaby Małe. W pierwszej z wymienionych miejscowości będzie jedna strefa dla kibiców, a na pozostałych dwóch oesach widzowie będą mieli do wyboru po trzy punkty. Szczegółowy program zawodów znajduje się poniżej.
Piątek, 19 września (1 odcinek specjalny, łącznie 1,85 km):
18:00 – ceremonia startu: Katowice, ul. Dworcowa
20:27 – start rajdu, wyjazd z parku przedstartowego
20:35 – OS 1: GZM Katowice Super Stage (1,85 km)
Sobota, 20 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 85,1 km):
07:20 – serwis A: Chorzów, Superauto.pl Stadion Śląski (15 min)
09:00 – OS 2: Jastrzębie-Zdrój 1 (11,90 km)
10:00 – OS 3: Hażlach 1 (14,40 km)
11:00 – OS 4: Gmina Jasienica 1 (15,50 km)
13:20 – serwis B: Chorzów, Superauto.pl Stadion Śląski (30 min)
15:15 – OS 5: Jastrzębie-Zdrój 2 (11,90 km)
16:15 – OS 6: Hażlach 2 (14,40 km)
17:15 – OS 7: Gmina Jasienica 2 (15,50 km)
19:30 – OS 8: Superauto.pl Stadion Śląski (1,50 km)
19:50 – serwis C: Chorzów, Superauto.pl Stadion Śląski (45 min)
Niedziela, 21 września (6 odcinków specjalnych, łącznie 63,3 km):
07:25 – serwis D: Chorzów, Superauto.pl Stadion Śląski (15 min)
09:00 – OS 9: Marklowice Górne 1 (11,45 km)
10:00 – OS 10: Kiczyce 1 (9,70 km)
10:40 – OS 11: Województwo Śląskie 1 (10,50 km)
12:10 – strefa zmiany opon: Carbonarium Moszczenica (15 min)
12:40 – OS 12: Marklowice Górne 2 (11,45 km)
13:40 – OS 13: Kiczyce 2 (9,70 km)
14:20 – OS 14: Województwo Śląskie 2 – Power Stage (10,50 km)
16:45 – ceremonia mety: Superauto.pl Stadion Śląski, Chorzów.
Kajto też będzie
Po raz kolejny uświetni swoją obecnością Rajd Śląska Kajetan Kajetanowicz. Rywalizujący obecnie w mistrzostwach świata, w Chile, ustronianin pokaże się kibicom za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2 podczas widowiskowego superoesu w centrum Katowic.
– Bardzo się cieszę, że organizator Rajdu Śląska ponownie zaprosił nas do wzięcia udziału w tym wydarzeniu. Swoje pierwsze kroki w rajdach stawiałem właśnie na oesach województwa śląskiego, dlatego zawsze z ogromnym sentymentem wracam w te strony. Jestem przekonany, że występ przed naszą polską publicznością będzie dla mnie pełny pozytywnych emocji. Z przyjemnością zadbam o to, aby przejazd Toyotą był równie ekscytujący dla zgromadzonych w Katowicach kibiców. Fantastycznie będzie pojawić się na krajowej imprezie, tym bardziej, że startując w mistrzostwach świata nie mam takich okazji zbyt wiele. Do zobaczenia na Śląsku – powiedział Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny rajdowy mistrz Europy.




